Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 21:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/farre-flog-med-sas-i-december/

Ekonomi

Färre flög med SAS i december

Färre flög med SAS.
Färre flög med SAS. Foto: Leif R Jansson/Scanpix

SAS följer trenden och tappar passagerare i decembersiffrorna. Trots det, och det faktum att planen är långt ifrån fulla, lyckas de hålla lönsamheten. 

Rätta artikel

Flygresandet bromsar in kraftigt enligt Swedavias senaste siffror, och SAS är inget undantag. Antalet passagerare hos SAS under december 2018 var 1,9 procent färre jämfört med samma månad året innan. Det motsvarar omkring 36.000 personer. 

Främst var det de interkontinentala resenärerna som blev färre, och framför allt Asienresenärerna. 

Inrikestrafiken ökade blygsamt med 0,2 procent i hela bolaget, men det är tack vare norrmännen. Svenskarna gjorde något färre inrikesresor än samma period året innan. 

Trots att SAS minskade sin kapacitet – totalt antal stolar – i proportion med passagerarminskningen står många säten fortfarande tomma under flygningarna. 

Kabinfaktorn kallas det viktiga måttet, som är en indikation på hur välfyllda planen är. För SAS landade den siffran på 68,9 procent i december – i princip samma som året innan. 

Det är en förhållandevis låg siffra om man tittar på konkurrenterna Finnair och Norwegian som hade en kabinfaktor på 76 respektive 78 procent. 

Magnus Hurst, chef för investerarrelationer på SAS, ser varken de tomma stolarna eller passagerarminskningen i december som ett problem. Totalt sett över 2018 slår bolaget nämligen passagerarrekord med över 30 miljoner resenärer. 

– Det är klart att man vill ha många passagerare i december också, men det är egentligen inget självändamål. Det viktiga för oss är att vi har passagerare och samtidigt blir lönsamma. Vi har generellt en lägre kabinfaktor än andra, men tittar man på våra intäkter per passagerare är det nära dubbelt så mycket som vissa bolag, säger han. 

Norwegian hade omkring 40 norska ören i intäkter per passagerare och kilometer under december medan SAS:s intäkter var över 90 svenska ören. 

Trots att SAS minskade kapaciteten jämfört med december 2017 siktar de i slutändan mot en kapacitetsökning på omkring två till tre procent under räkenskapsåret. Ungefär hälften av vad de uppskattar att branschen i stort ökar med. 

– Vi har en konservativ tillväxtstrategi och vi vet om att det är en tuff bransch just nu. Det är därför vi fortsätter vara förhållandevis försiktiga, säger Magnus Hurst.