Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 15:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/fler-anlitar-foretag-for-att-fa-ersattning/

Din ekonomi

Fler anlitar företag för att få ersättning

Fler anlitar kompensationsföretag för att få pengar från exempelvis försäkringar, enligt ARN.
Fler anlitar kompensationsföretag för att få pengar från exempelvis försäkringar, enligt ARN. Foto: Magnus Hallgren

Allt fler konsumenter väljer att anlita privata företag för att kräva ersättning från exempelvis försäkringsbolag, enligt Allmänna reklamationsnämnden (ARN). 

De senaste åren har flera kompensationsbolag dykt upp i Sverige. Affärsmodellen går ut på att företaget hjälper kunder att kräva ersättning. Bland annat vid ett försenat flyg eller personskador, såsom ärr. 

Fenomenet gör sig även synligt bland ARN:s ärenden. Allt fler konsumenter använder sig av ombuden när de lämnar in sina klagomål, enligt Marcus Isgren som är ordförande på myndigheten.

– Framför allt är det vanligt i våra ärenden inom resor. Där ser vi en tydlig ökning, säger han.

Som flygresenär kan du ha rätt till kompensation vid försenat eller inställt flyg. Ersättningen skiljer sig åt beroende på antalet försenade timmar och hur många kilometer det gäller, enligt EU:s regler. 

Företaget Flyghjälp är ett bolag vars affärsmodell går ut på att de kräver ersättning åt sina kunder vid försenade eller inställda flyg. 

– Om flygbolaget hävdar att kunderna inte har rätt till ersättning är det många som godtar det. Det är då vi kommer in i bilden, säger Alex Kirkeberg, presschef och expert i rättigheter för flygpassagerare, på företaget. 

Enligt företaget själva anlitas de årligen av cirka 140.000 flygresenärer. I vissa fall slutar det med avgörande i domstol. Om företaget lyckas behåller de 30 procent av ersättningen. Ett av de högsta ersättningsbeloppen för försenade flyg är 600 euro, vilket motsvarar cirka 6.000 kronor. Det innebär att företaget behåller omkring 1.800 kronor av summan.

Varför ska konsumenter betala er för något de kan göra själva?

– Vi tvingar ingen att kontakta oss. Däremot känner få till sina rättigheter och går lätt med på flygbolagens förklaringar. Då kan det kännas tryggt att få hjälp, säger Alex Kirkeberg på Flyghjälp. 

Ett annat företag i branschen är Insurello. De vänder sig till personer som har drabbats av personskador och undersöker undersöker möjligheten att få försäkringsersättning. Ärendena kan handla om allt från ärr, idrottsskador eller halkolyckor.

– Det är en komplicerad marknad och beroende på kundens kunskap kan det vara svårt. För vissa innebär det ren ångest att hitta okända försäkringar och ta reda på sina rättigheter, säger Marcus Janback, grundare och vd på Insurello. 

Om företaget hittar en giltig försäkring som ger ersättning tar de en avgift på 25 procent. I vissa fall är beloppen väldigt stora. Därför har de ett maxtak på 25.000 kronor. 

– Det vanligaste skälet till att vi inte kan hjälpa någon med försäkringsersättning är att det har gått för lång tid sedan skadan skedde, säger Marcus Janback. 

Läs mer: Mattias Svensson: Prylar är våra nya kalorier, så billiga att överflödet blivit vardag