Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-23 05:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/fler-kameror-i-nya-iphonelurar/

Ekonomi

Fler kameror i nya Iphonelurar

Foto: Josh Edelson/AFP

Mobiljätten Apple presenterade årets två nya Iphonemodeller på tisdagen. Fler kameror, nya fotofinesser och bättre batteritid utlovades från scenen i Steve Jobs Theater i Kalifornien.

TT Text

Tiden då köerna ringlade långa inför att produkterna släpptes i butik är över. När innovationstakten minskar avtar också intresset för Apples telefoner, men det var ändå nästan 1,8 miljoner tittare som strömmade presentationen på Youtube.

Apple släppte två nya Iphonemodeller, den lite billigare Iphone 11 och de dyrare Iphone 11 Pro och Max-varianten, som är en större version av den sistnämnda men som i övrigt har samma prestanda och funktioner.

Den stora nyheten är att Iphone 11 har två kameror på baksidan av telefonen. Den ena är en kamera med en vidvinkel, den andra har en ultravidvinkel-kamera. Den har även ett nattläge som per automatik sätts i gång i mörka miljöer för att ge en ljusare bild. Frontkameran kan användas till ”slofies”, alltså selfies tagna i slowmotion.

Iphone 11 Pro har ytterligare en kamera, en telekamera som i den här versionen släpper in mer ljus än hos sina föregångare. Man kommer att kunna filma med alla tre samtidigt. Den har även längre batteritid än sina föregångare. Apples dyrare modell kommer att kosta från 12.995 kronor och uppåt.

Apples nya Iphonemodeller kommer att börja säljas 20 september i svenska butiker, men konsumenterna är inte längre lika villiga att byta mobil lika ofta, enligt analysföretaget IDC. Prognosen för 2019–2023 är att trenden fortsätter, men värdet per enhet ökar. Även om Apple fortfarande är marknadsledare har konkurrenterna börjat knappa in.

– För Apples del dyker försäljningen både i värde och i antal. Värde inte lika mycket som antal. Man försöker få folk att köpa dyrare telefoner, säger Martin Sundblad, analyschef på IDC.

Prisökningarna är en medveten strategi för att motverka nedgången i marknaden, enligt honom. Priset på en ny typisk Iphone har fördubblats på fyra år.

– Man har lagt in en massa prisdrivande funktioner som inte efterfrågats av konsumenterna. Att byta mobil har börjat kännas jobbigt och dyrt, säger Elias Nordling.

Han tror att Apple kommer att börja arbeta ännu mer med att utveckla sitt tjänsteutbud. Teknikjätten har sedan tidigare sin egen strömningskanal och en egen betaltjänst. Apple har också fått bra respons på sina bärbara produkter som klockan och de trådlösa hörlurarna, enligt Elias Nordling.

– Jag tror att de räknar med en stagnation i mobilförsäljningen. Men i slutänden är en mobil något alla behöver, även om försäljningen planar ut, säger han.

Ämnen i den här artikeln:

Apple
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt