Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-23 16:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/fler-reor-efter-handelns-svaga-forsaljning-sa-fyndar-du/

Ekonomi

Fler reor efter handelns svaga försäljning – så fyndar du

Kollegerna Alina Gustavsson (vänster) och Josefin Schlossar (höger) har inte tänkt på att det skulle vara fler reor än vanligt. Foto: Alexander Mahmoud

Reaskyltarna breder ut sig i handeln och för den som vill göra ett klipp finns goda chanser. Handels svaga försäljning har gjort att det finns extra mycket osålda varor till fyndpris. 

Tuffare konkurrens inom handeln har gjort att reorna ökar för varje år. Bakom situationen ligger digitaliseringen som gjort det enklare för konsumenter att handla på nätet. Men teknikutvecklingen har även fått andra konsekvenser. 

– Kunderna har tillgång till handel i hela världen genom telefonen och kan jämföra priser. Det gör att det alltid går att se var priset är lågt, säger Hans Tjernström, presschef på Svensk Handel.

Sommarrea i Västermalmsgallerian. Foto: Alexander Mahmoud

Både inom modehandeln och sporthandeln står försäljningen på nätet för omkring 15 procent av den totala försäljningen. När e-handeln har nått denna nivå brukar antalet aktörer minska, enligt analysföretaget HUI Research. Utvecklingen har tidigare setts inom exempelvis elektronik- och bokbranschen. Snart kan detta även ske inom mode- och sporthandeln. 

– Det är större prisfokus överlag. Aktörer inom handeln är pressade att komma med ett bra, bättre reapris för att kunderna ska nappa. Det har gjort att marginalerna är lövtunna, tillägger Hans Tjernström. 

Däremot är det inte alltid det lägsta priset som vinner, enligt Hans Tjernström. 

– Ibland kan det också vara bästa pris. Då är det andra parametrar som spelar in, som exempelvis bemötande och hur snabbt leveransen sker, säger han. 

Butikernas svaga försäljning har gjort att reorna ökat för varje år, enligt Hans Tjernström på Svensk Handel. Foto: Svensk Handel

Sommarvädret har stor påverkan på konsumenternas köpvanor. Mulna dagar säljer de flesta butiker bättre än vid gassande sol, med undantag för matbutiker. 

– Då köps mat till picknicken och stranden och vi kanske grillar med familj och vänner, säger Hans Tjernström. 

Modehandeln har länge haft problem med svag försäljning, i synnerhet lågpriskedjorna. Dålig försäljning brukar betyda generösa reor, så för den som är ute efter att fynda finns goda möjligheter. Den som är ute efter att fynda under sommaren hittar många röda lappar på kläder, skor, heminredning och sportartiklar, enligt Hans Tjernström. 

– Där pågår rean intensivt. Butikerna vill göra plats för nya prylar och säljer ut shorts, utemöbler, cyklar eller annat som man egentligen hade velat sälja innan sommaren, säger han. 

Isabella Hautala, som jobbar som programvärd på Silja Line, bor i Finland men är i Stockholm på besök. Hon har fyndat på rean i Västermalmsgallerian på Kungsholmen. 

– Jag brukar passa på att köpa badkläder men också sommarkläder till barnen som de kan ha nästa år, säger hon. 

Isabella Hautala har köpt badkläder på rean. Foto: Alexander Mahmoud

Upplever du att det är fler reor än vanligt? 

– Det är svårt att säga men jag tror det är ungefär likadant som det brukar, säger Isabella Hautala. 

Inne i Björn Borg-butiken i samma galleria står kollegerna Alina Gustavsson och Josefin Schlossar och packar upp varor bland reaskyltarna. Butiken har ungefär lika mycket sänkta priser som vanligt. 

– Vi har samma rea varje år. Vid den här tiden på året säljer vi ut vår vårkollektion. Vi har 50 procent på allt utom badshorts och sjupack, säger Josefin Schlossar, som vikarierar som butikschef under sommaren.  

Hon har inte märkt av att det skulle vara fler reor på stan. 

– Online har jag fått känslan av att det är fler reor men i den här gallerian är det inte så, säger hon. 

Läs även: Det här ska du inte köpa på Gekås Ullared 

Byggvaruhusen brukar däremot ha hög försäljning under sommaren, med undantag för i fjol när det varma vädret gjorde att semesterfirare ville göra annat än att snickra på altanen. Men årets kallare sommar kan vara gynnsam för byggandet. 

– Under semestern passar många på att renovera. I april och maj toppar proffsbyggandet medan konsumenterna tar över och börjar bygga under resten av sommaren, säger Monica Björk, vd på Byggmaterialhandlarna. 

Bygghandeln fortsätter att växa, men inte lika starkt som tidigare. Monica Björk säger att de nya reglerna vid köp av bostad är en viktig anledning. 

– Både amorteringskravet, lånetaket och även reavinstbeskattningen gör att flyttkedjorna inte är lika starka som de har varit. Då blir det färre renoveringar som gör att bygghandeln påverkas negativt, säger hon.

Foto: Alexander Mahmoud

Vilken typ av varor är det som brukar reas ut den här tiden på året? 

– Det är mycket trädgårdsprodukter och träprodukter som reas ut. Sådant som man använder för sommarrenoveringar när man bygger altaner och utehus. Även fasadprodukter, säger Monica Björk. 

Däremot vill kunderna inte köpa byggmaterial på nätet i lika hög grad som de vill köpa kläder och böcker.

– Bygghandeln skiljer sig från den övriga konsumenthandeln. E-handeln är inte speciellt stor, säger Monica Björk.