Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 18:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/flygbolag-drabbas-hart-av-virusoron-men-billigare-biljetter-for-resenarer/

Ekonomi

Flygbolag drabbas hårt av virusoron – men billigare biljetter för resenärer

Flybe har gått i konkurs.
Flybe har gått i konkurs. Foto: Geoff Caddick/AFP

Svaga flygbolag som framför allt kör regionaltrafik, kommer att drabbas hårdast av det nya coronaviruset. Men hela branschen kommer att känna av virusets effekter när resenärerna uteblir. 

Däremot räknar analytiker med att priserna på flygresor kommer att pressas när bolagen får slåss om allt färre passagerare.

Effekterna av coronavirusets härjningar märks redan i flygbranschen. Flygbolag efter flygbolag slutar helt enkelt att flyga på vissa linjer när resenärerna uteblir – eller när de inte vill riskera att passagerare och besättningar blir sjuka.

SAS har till exempel ställt in flygningar till en rad norditalienska städer och tyska Lufthansa, som tillsammans med Ryanair räknas som Europas största flygbolag – har parkerat 150 plan i sin flotta.

Den internationella branschorganisationen IATA räknar med att det totala intäktsfallet för branschen i år blir 63-113 miljarder dollar (beroende på hur omfattande spridningen av viruset blir). 

Så sent som för två veckor sedan uppskattade IATA intäktsförlusten till drygt 23 miljarder dollar.

På torsdagen kom också beskedet att brittiska Flybe går i konkurs – delvis, enligt uppgifter i brittiska BBC, på grund av coronaviruset.

Det råder inget tvivel om att det inkomstbortfall som coronaviruset orsakar flygbolagen kommer att knuffa en del svaga bolag över kanten.

Jacob Pedersen, flyganalytiker på danska Sydbank, spår att Europa kommer att ha färre flygbolag efter coronakrisen än innan. 

– Det råder inget tvivel om att det inkomstbortfall som coronaviruset orsakar flygbolagen kommer att knuffa en del svaga bolag över kanten, säger han

– Flybe är det första bolaget, men det kommer inte att vara det sista i Europa, tillägger han.

Däremot kommer inte hela minskningen av antalet bolag komma genom konkurser, enligt Pedersen, utan sammanslagningar och uppköp kommer också att ske.

Den svenska flyganalytikern Jan Ohlsson håller med Pedersen.

– Coronaviruset påverkar alla flygbolag. Så ligger du redan risigt till så ligger du ännu mer risigt till på grund av det här, säger han.

Flybe har länge kämpat med svårigheter, vilket både Pedersen och flyganalytikern Jan Ohlsson understryker. Det var ett stort bolag inom regionflyget, där marginalerna är knivskarpa. Flybe växte också väldigt snabbt och fick en flygplansflotta som Ohlsson kallar för ”rörig”.

Men även stora flygbolag kommer att känna av den krisen.

Lufthansa har tvingats ställa 150 plan.
Lufthansa har tvingats ställa 150 plan. Foto: Michael Probst/AP

– Lufthansa går säkert inte i konkurs, men när man ställer 150 flygplan så leder det till missade arbetstillfällen och en enorm svacka i ekonomin, säger han.

Värst slår krisen förstås i Kina där vart fjärde flygplan, som mest, ställdes på backen.

– Sedan har du Sydkorea där det lett till en sammanslagning av mindre bolag, säger Ohlsson.

Han påpekar också att bolag som hyr ut flygplan med besättningar också drabbas hårt då det nu finns gott om plan och lediga besättningar när bolagen ställer in linjer.

Flygbolag kommer också att försöka flytta kapacitet från till exempel Asien till Nordamerika.

– Då driver man ned priserna på flygningar över Atlanten. Så för konsumenterna är det en bra marknad att köpa en flygbiljett nu, säger han.

Många bolag kommer därför att hamna i ett skruvstäd. Å ena sidan måste de ställa plan på marken för att de inte kan få dem fyllda. Å den andra får man inga intäkter av plan som inte flyger.

– Priserna i dag är sådana att du behöver kanske 80 procents beläggning för att en flygning ska vara lönsam. Kommer du ned på 70 procent är den definitivt olönsam, säger Ohlsson.

Många av bolagen kommer ändå så långt det går att fortsätta sina flygningar, även om de har låga bokningssiffror. För ställer de in en flygning måste de betala tillbaka pengarna till de resenärer som trots viruset bokat den.

– Och gör man det i stor omfattning så påverkar det kassaflödet rätt mycket. Det är stora belopp som måste ut ur bolaget.

Så för den äventyrlige så är det ju en väldigt bra tid att få billiga biljetter.

Den som av oro för viruset däremot avbokar en resa med en biljett som inte går att avbeställa, får ingen ersättning. 

Men att krisen kommer att leda till prispress på många linjer, det räknar Ohlsson med.

– Så för den äventyrlige så är det ju en väldigt bra tid att få billiga biljetter, säger han.

Krisen slår också mot flygbolagens ägare. Enligt IATA har de noterade flygbolagens aktievärde rasat med i snitt nästan 25 procent sedan utbrottet började. 

År 2003, när ungefär lika lång tid hade gått sedan utbrottet av Sarsviruset, var det genomsnittliga aktiekursfallet i branschen fyra procent.

Läs mer: SAS kan tvingas permittera personal