Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/flygbolaget-delta-i-storm-efter-kritiserad-kampanj/

Ekonomi

Flygbolaget Delta i storm efter kritiserad kampanj

Foto: Mary Altaffer/AP

Det amerikanska flygbolaget Delta utsätts nu för hård kritik efter en kampanj där bolaget uppmanat sina anställda att inte gå med i facket.

Rätta artikel

Köp en spelkonsol i stället, var ett av Deltas råd till personalen.

”Fackföreningsavgifter kostar omkring 700 dollar om året. Ett nytt videospelsystem med de senaste hitsen låter kul. Lägg dina pengar på det i stället för att betala till facket”, löd budskapet på en av Deltas informationstavlor enligt BBC.

Flygbolaget vill för BBC inte bekräfta att det ligger bakom produktionen av informationsmaterialet. En talesperson för Delta säger dock att företaget delat mycket information om att ett beslut att gå med i facket är en fråga som bör tas på alvar.

IAM, International Association of Machinists and Aerospace Workers, organiserar drygt 110.000 flygbolagsanställda i USA. Föreningen försöker för närvarande skapa en facklig representation för de 44.000 anställda inom Delta.

”Dagen då Deltas ramparbetare och flygvärdinnor till slut kan förhandla om de löner, förmåner och arbetsregler de förtjänar närmar sig snabbt, och det gör Delta livrädda”, kommenterar IAM i ett uttalande.

Flera politiker har också fördömt Deltas personalinformation. Demokraternas presidentkandidat Bernie Sanders har kallat informationen ”en skam”, medan kongressledamoten Rashida Tlaib beskriver den som ”ett fult försök att knäcka facket”.