Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-10 23:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/flygexperter-boeing-teg-om-nytt-system-pa-olycksplanet/

Ekonomi

Flygexperter: Boeing teg om nytt system på olycksplanet

Tillhörigheter som hittats i havet där olycksplanet kraschade.
Tillhörigheter som hittats i havet där olycksplanet kraschade. Foto: Tatan Syuflana/AP

Flygplanstillverkaren Boeing kände till att ett nyinstallerat system på det plan som störtade i Indonesien i slutet av oktober kunde sätta flygplanet i fara. Trots det informerade Boeing inte piloterna om att systemet installerats. Det skriver Wall Street Journal.

Clas Svahn
Rätta artikel

Utredningen om vad som hände när ett indonesiskt Boeing 737 från flygbolaget Lion Air störtade i Javasjön den 29 oktober byter nu fokus från att olyckan kunde ha orsakats av pilotfel eller fel på enskilda tekniska system till ett nytt spår, skriver tidningen.

Nu visar uppgifter från flygsäkerhetsexperter, tjänstemän inom den civila amerikanska luftfartsmyndigheten FAA samt piloter att ett nytt system som ska förhindra att ett flygplan kan drabbas av överstegring också kan orsaka att planets nos tvingas ned i en så brant vinkel att den inte går att återställa. Det skriver Wall Street Journal på tisdagen.

Det nya systemet finns på Boeing 737 Max 8 och Max 9-modellerna. Olycksplanet var av typen Boeing 737 Max 8 och hade varit i drift i endast 800 timmar.

Men flygplanstillverkaren hade inte informerat om att systemet fanns, skriver tidningen som talat med en rad piloter och säkerhetsansvariga. Och piloterna hade därför inte heller fått möjligt att träna på det.

Först den 7 november, mer än en vecka efter kraschen, gick Boeing ut och berättade om det nya systemet. 

– Det är rätt huvudlöst att sätta in ett system i ett flygplan och inte berätta detta för piloterna, särskilt när det gäller kontroller kopplade till hur man flyger planet, säger kapten Mike Michaelis, ordförande för Safety committee for the Allied Pilots Association till tidningen.

Boeing, som inte har velat svara på Wall Street Journals frågor, har tidigare sagt att den nya versionen av Boeing 737 inte kräver att piloterna går igenom någon ny utbildning i simulatorer.

– Vi är förbannade på Boeing för att man inte berättat för företag och piloter. Vad vi nu behöver är att bli säkra på att det inte är något annat som Boeing inte berättat för oss, säger Jon Weaks, facklig ordförande i pilotföreningen på Southwest Airlines till tidningen.

Alla håller inte med om att Boeing bär skulden. En flygsäkerhetsexpert som CNN talat med, David Soucie, säger att det nya systemet fanns beskrivet i en manual som följde med den nya flygmodellen. Och att när ett liknande problem inträffade vid en tidigare flygning med ett plan av samma modell så hade piloten reagerat på rätt sätt och löst problemet innan planet kom i ett farligt läge.

Olyckan kan ha inträffat sedan piloterna rapporterade sig ha problem med en hastighetsmätare ombord som visade fel hastighet för planet. Detta gjorde sannolikt också att vinkeln på nosen ändrades vilket kan ha kopplat in det nya systemet som tryckte ned nosen. Något piloterna inte verkar ha lyckats ändra på. Istället fortsatte planet med de 189 ombord rakt ned i havet.

Enligt experter som Wall Street Journal talat med kan piloterna ombord på olycksplanet ha haft bara några få sekunder på sig att hinna förhindra katastrofen.

Just nu finns 200 flygplan av typen Max 8 och Max 9 i drift.