Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-25 05:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/flygforbudet-for-boeing-737-max-ger-40-miljoner-farre-flygplanssaten/

Ekonomi

Flygförbudet för Boeing 737 Max ger 40 miljoner färre flygplanssäten

Foto: Elaine Thompson/AP

Flygförbud för den olycksdrabbade modellen Boeing 737 Max har reducerat antalet lediga flygplanssäten med 40 miljoner under sommarens semestermånader. 

– Vi har 18 plan på marken, det är klart att vi påverkas, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

Två olyckor, en första i Indonesien och en andra i Etiopien, misstänks ha orsakats av ett felande autopilotsystem som pressade ned flygplansmodellens Boeing 737 Max nos. 346 människor dog till följd av detta, varav fyra svenskar.

Sedan olyckan i Etiopien i mars i år har olycksmodellen Boeing 737 Max belagts med flygförbud. Nu rapporterar Independent att detta har lett till 40 miljoner färre flygplansplatser hos flygbolag runt om i världen under sommaren. 

Till en början talades det om att planen skulle tas i drift igen i augusti. Men nu verkar det dröja till slutet av november. 

Norwegian är ett av företagen som har tvingats låta Boeingplan stå. Enligt Independent rör det sig om 3,4 miljoner färre tillgängliga flygplansäten för företaget under sommarmånaderna. 

Företaget China Southern har 3,6 miljoner färre tillgängliga säten. Air Canada har 3,3 miljoner färre och charterbolaget Tui har 900.000 färre. 

Enligt Independent uppgår den genomsnittliga kostnaden som företagen förlorar per säte till ungefär 1.000 kronor. 

Charlotte Holmbergh Jacobsson är kommunikationschef på Norwegian och säger att företaget har påverkats av Max-planens flygförbud men vill inte uppge några siffror.

– Vi har 18 plan på marken. Vi har satt in ersättningsflyg för att täcka upp och slagit ihop ett antal flygningar för att det ska påverka våra resenärer så lite som möjligt, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.   

Och tillägger: 

– Det är klart att det är förknippat med en kostnad. Men vi kommunicerar inte enskilt vad det här blir för kostnad för oss, utan det får vi se senare när planen åter kan tas i bruk. 

Läs mer: Boeing lovar betala nära en miljard till anhöriga efter flygolyckorna