Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-17 19:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/foppatoffeln-forlorar-sitt-varumarkesskydd/

Ekonomi

Foppatoffeln förlorar sitt varumärkesskydd

Foto: Claudio Bresciani/TT

Patent- och marknadsdomstolen ger affärskedjan ÖoB rätt mot företaget Crocs när det gäller marknadsföringen av den kända Foppatoffeln.

Crocs fick varumärkesskydd för Crocs Classic, en sko som i folkmun kallas Foppa-toffeln efter ishockeystjärnan Peter Forsberg, år 2008. 

När ÖoB 2014 började sälja en billigare kopia av toffeln, anklagade Crocs affärskedjan för varumärkesintrång. ÖoB kontrade med att Crocs aldrig borde ha fått varumärkesskydd och att registreringen ska upphöra.

Nu får ÖoB rätt av patent- och marknadsdomstolen. I fredagens dom säger man att den gamla registreringen bara omfattade hur toffeln skulle se ut – men inget om färger, material eller den krokodil som brukar pryda skon. 

Crocs varumärkesregistrering upphävs. Domstolen skriver att det inte spelar nån roll att skon blivit känd, eftersom:

”De aktuella bristerna i varumärket är ursprungliga och kan inte läkas.”

Läs också: Foppatoffeln-en religiös rörelse