Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 00:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/for-liten-text-kostade-flygbolag-135000-kronor/

Ekonomi

För liten text kostade flygbolag 135.000 kronor

Foto: Darryl Dyck/The Canadian Press via AP

För små bokstäver på några skyltar och en glömd översättning på säkerhetsbältet. Det har kostat flygbolaget Air Canada motsvarande 135.000 kronor sedan ett par från Ottawa klagat.

I Kanada används två språk parallellt, engelska och franska. Båda språken ska enligt kanadensisk lag ha samma status.

Men så är inte alltid fallet när det gäller det gäller det nationella flygbolaget Air Canada menar ett gift par som sedan 2005 anmält flygbolaget för en rad förseelser. Hittills har deras klagomål slutade med varningar till flygbolaget och några ursäkter.

Den här gången gick det bättre, skriver CNN. Efter att ha anmält Air Canada för att ha för små texter på franska under de engelska över nödutgången (”Exit”) och under en skylt med ordet ”warning” samt att inte ha översatt ordet ”lift” (”lyft”) på säkerhetsbältet till franska beslutade en domare att tilldöma paret kompensation.

Paret, som också hade klagat på att utropen som gjordes på franska ofta var kortare och mindre informativa än dem på engelska, kommer nu att få motsvarande 135.000 kronor av flygbolaget.

Och en skriftlig ursäkt.

Paret kommer dock att fortsätta flyga med Air Canada eftersom de två inte tycker att de ska behöva ändra sina rutiner utan att det är flygbolaget som bör ändra sina.