Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-25 01:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/foretag-gar-back-pa-elsparkcyklar/

Ekonomi

Företag går back på elsparkcyklar

Ett gäng Voifordon står uppradade. Foto: Magnus Hallgren

Bolag som tillhandahåller elsparkcyklar går back på varje fordon, skriver Dagens Industri. Enligt källor till tidningen har fordonen kortare livslängd än vad som tidigare är känt.

Rätta artikel

Elsparkcyklarna har blivit ett mer eller mindre uppskattat tillskott i gatubilden i svenska storstäder. Flera företag har redan etablerat sig, och häromdagen kom Dagens Industri med nyheten om att även det svenska bolaget Ayo ger sig in i kampen om sparkcyklisternas uppmärksamhet. Men hur lönsamma är fordonen egentligen?

Inte särskilt, enligt DI som rapporterar att det ledande elsparkcykelbolaget Voi går med förlust på varje inköpt fordon. Enligt tre källor med insyn håller fordonen i mindre än sex veckor, vilket är betydligt kortare än de nio till tretton veckor som tidigare kommunicerats ut av bolagets medgrundare Douglas Stark.

Vidare skriver DI att det tar ungefär tio veckor att tjäna igen inköpspriset för varje inköpt elsparkcykel, vilket är nästan dubbelt så lång tid som fordonens livslängd. En elsparkcykel kostar runt 3.000 kronor att köpa in medan snittintäkten ligger på upp till 300 kronor i veckan, enligt uppgifter till tidningen.

Hållbarheten är snarlik när det gäller de konkurrerande bolagen Tier och Glyde, medan bolaget Limes elsparkcyklar håller något längre i drygt sex veckor.

Vois talesperson Kristina Nilsson skriver i en kommentar till DI att bolaget gör snabba framsteg på området, och att dagens fordon har en livslängd på år snarare än månader.

Läs mer: Här blir det p-förbud för elsparkcyklar i Stockholm

Läs mer: Voi-kunders uppgifter låg öppet på internet

Läs mer: ”Utanför ett gymnasium skriker två ungdomar ’tönt!’ åt mig”