Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Företagen ger mer till välgörenhet

Ikea, som nyligen donerade en stor summa till ett flyktingläger i Kenya, är inte ensamt. Företagen ger allt större summor till välgörenhet. Men vanligt folk skänker fortfarande betydligt mer.

Företagen donerade under 2010 cirka 581 miljoner kronor till organisationer med 90-konto, en rejäl ökning jämfört med 2006, då företagen skänkte 176 miljoner kronor, enligt preliminär statistik från Svensk insamlingskontroll som TT tagit del av. Fast allmänhetens gåvor uppgick i fjol till drygt fem miljarder kronor.

När TT ringde runt till tio storföretag gav de flesta relativt luddiga svar kring hur stora summor de samlar in eller skänker varje år, men det finns några undantag. H & M och Ikea har exempelvis trappat upp sitt engagemang under de senaste åren och driver bland annat samarbetsprojekt där en del av försäljningsintäkterna går till olika organisationer.

– H & M och Ikea har kanske ögonen på sig mer än andra företag kring vilket ansvar de tar för människor i fattiga delar av världen, säger Sara Rosengren, docent i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

Förra året bidrog H & M med cirka 37 miljoner kronor till olika organisationer, och utöver det har klädjätten även investerat cirka 40 miljoner kronor i ett femårigt projekt med Unicef. Telia Sonera uppger att man bidrog med cirka 51 miljoner till olika samarbetsprojekt och i rena donationer, medan Ica ungefär 20 miljoner kronor.

Svenska Unicef har märkt av den ökade givmildheten, enligt vice generalsekreterare Per Westberg.

– Tio år tillbaka låg vi kring sju miljoner kronor i intäkter från företag, förra året låg vi på 125 miljoner kronor, säger han.

Stora katastrofer brukar få bolagen att öppna plånböckerna lite extra, enligt Westberg.

Flera storföretag nämner att de framför allt bidrar med varor eller tjänster i samband med större katastrofer, bland annat AB Volvo som skänkt lastbilar, Skanska som har bidragit med maskiner, Ericsson med mobilnätverk och SCA som har skänkt bindor till kvinnor på flykt.

Enligt Sara Rosengren är det en balansgång för företagen att se till att insatserna ger rätt intryck.

– Det gäller att det inte uppfattas som alltför kommersiellt eller genomtänkt, att man slår sig för bröstet. Om man pratar om det på fel sätt kan det vara negativt för företaget.

Många förvånades nog när Ikea i förra veckan donerade cirka 390 miljoner kronor till UNHCR som ska gå till svältoffren i flyktinglägret Dadaab i Kenya.

Per Heggenes, vd för Ikea Foundation, berättar att Ikea under de senaste åren börjat skänka allt större summor till välgörenhet. För ungefär ett år sedan satte Ikea som mål att donera 100 miljoner euro per år, och förra året skänkte man 45 miljoner euro.

Det var inte så att donationen till UNHCR hade något att göra med alla skriverier nyligen om Ingvar Kamprads förflutna som nazistsympatisör?

– Jag förstår att det kan verka så, men det här har varit planlagt sedan länge och har ingenting med det att göra.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.