Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Företagen gillar Facebook – men saknar strategi

Företagen gillar Facebook. Men om närvaron på sociala medier har någon effekt finns det liten kunskap om och ofta saknas en strategi för vad de nya kanalerna ska användas till.

Sociala medier blir ett allt viktigare redskap för företagen. På kort tid har Facebook och andra sociala forum blivit självklara platser för marknadsföring, varumärkesbyggande och kommunikation.

Enligt Lena Lundgren, som forskar i strategisk kommunikation vid Mittuniversitetet, är intresset för att komma i gång med sociala medier stort bland svenska företag.

– Suget efter kunskap är stort, men viljan är större än kunskapen, säger Lena Lundgren.

På många företag är ledningen beredd att satsa både tid och pengar för att komma i gång. Men att den nya tekniken måste underhållas och kommer att fortsätta kosta tid och pengar är det färre som förstår.

Få företag har någon som är specifikt anställd för att sköta sociala medier och många saknar även en strategi för hur de ska användas.

– Om inte företagen ser till att alla kommer med kommer klyftan att växa mellan dem som kan och dem som inte kan. I ett företagsklimat som ställer att större krav på kunskap om sociala medier kan det annars bli så att vissa halkar efter och till slut inte blir anställningsbara, säger Lena Lundgren.

Klädkedjan Kapp Ahl har jobbat med sociala medier sedan bloggarna började ta plats på modescenen i mitten av 2000-talet. Företaget tror att närvaron hjälper dem att få fler kunder, men något säkert sätt att mäta detta på finns inte. 2010 lanserade man sig på Facebook och sedan dess har övriga forum kommit till allteftersom.

– Vi använder olika sociala medier för olika syften. Bloggarna är en mycket viktig kontaktyta för oss. Med dem kommunicerar vi kring kommande mode och relaterar. På Facebook fokuserar vi främst på att inspirera kunden och svara på frågor, säger Charlotte Högberg, informationschef på Kapp Ahl.

Även dagligvarukedjan Coop har arbetat med sociala medier i flera år. På Facebook har man funnits sedan 2009 och i dag finns företaget även på Youtube och Twitter. Men inte heller Coop har någon säker värdemätare på nyttan av sociala medier.

– Vi lyssnar på vad våra kunder och fans gillar, ger tips och recept för en enklare vardag samt delar ut rabatter och provsmakningar. Vi får ofta frågor och synpunkter som vi hanterar och det ger oss möjlighet att bli bättre, säger Carola Lundell som är chef på Coops avdelning för digitala kanaler.

Medan företagen använder sociala medier för att marknadsföra sig kan samma kanaler paradoxalt nog användas för att rikta missnöje mot dem. Efter det uppmärksammade tv-reportaget om svimningsattacker i H & M:s fabriker har protestaktioner startats bland annat på Facebook och Twitter. Sociala medier erbjuder även en ökad möjlighet för anställda att sprida hemlig information som kan skada företaget utan att de anställda riskerar att bli påkomna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.