Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Företagen satsar på sociala medier

Företagen tar till sig sociala medier i allt större utsträckning. Den främsta drivkraften är chansen till ökade intäkter.

I en global rapport från ett stort IT-säkerhetsföretag har svaren samlats från över tusen beslutsfattare inom företag och offentlig förvaltning i 17 länder. De fick svara på frågor om bruket, riskerna och bästa nyttan med det som kallas webb 2.0.

Begreppet innebär tjänster som möjliggör samarbete över nätet och interaktiv informationsdelning i ett användarvänligt gränssnitt. Det inkluderar sociala medier och nätverk, men även mer företagsspecifika lösningar som samarbets- och fildelningsverktyg samt webb-baserad mejl.

Tre av fyra undersökta organisationer (75 procent) använder webb 2.0-tjänster och anser att de möjliggör nya intäktskällor. I Sverige är siffran lägre, 62 procent.

Enligt rapporten tycker beslutsfattarna också att webbtjänster som sociala medier kan öka produktiviteten.

Samtidigt bävar företagen och förvaltningarna för de säkerhetshot som är kopplade till tekniken. Hälften av de tillfrågade uppgav att det är skälet till att de inte tar webb 2.0 i anspråk i större utsträckning.

En invändning var att konfidentiell information kan läcka ut på grund av missbruk av sociala medier. Fem av sex svenska företag berättade att de råkat ut för detta.

Fakta: Webb 2.0

* Termen webb 2.0 syftar inte på tekniska förändringar, utan på nya och innovativa sätt att använda webben.
* Exempel är sociala medier som Facebook, Myspace och Twitter, auktionssajter som Tradera och Ebay, videosamlingen Youtube, fildelningstjänster och wikiteknik som i Wikipedia.
* Gemensamt för tjänsterna är samarbete och kommunikation samt att användare delar med sig av information till varandra.

Källa: Nationalencyklopedin

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.