Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-23 15:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/foretaget-som-sl-konsulten-arbetat-for-fick-avtal-for-en-halv-miljard/

Ekonomi

Företaget som SL-konsulten arbetat för fick avtal för en halv miljard

Foto: Alexander Mahmoud

Sveriges huvudstad växer och det ökar kraven på bättre kollektivtrafik. I flera år har Storstockholms lokaltrafik, SL, investerat miljoner för att minska trängseln i tunnelbanan.

DN kan nu avslöja hur Siemens fick ett kontrakt värt en halv miljard – samtidigt som företagets försäljningschef hade en nära vän i SL:s projektgrupp.

I flera år har arbetet med att rusta upp den röda linjen i Stockholms tunnelbana pågått. I arbetet ingick ett nytt signalsystem som skulle ge tätare trafik och minskad trängsel.

Projektet havererade och leverantören sparkades ut 2017. Ett nytt system köptes då in från Siemens via en direktupphandling. Prislappen för Stockholms skattebetalare var på 540 miljoner kronor. 

Vad som dock inte varit känt för stockholmarna är att Siemens försäljningschef haft en nära vän i SL:s (se fotnot) projektgrupp under flera år. Vännen är en inhyrd konsult på förvaltningen som genom åren haft flera olika roller med stort inflytande och insyn i tunnelbaneprojekten – samtidigt som han har täta kontakter med Siemenschefen utanför jobbet.

Männen har rest utomlands tillsammans, ätit brunch ihop och Siemenschefen var till och med gäst på konsultens bröllop.

Först ett drygt år efter affären förklarade SL:s internrevision konsulten jävig på grund av relationen till Siemens. Revisionen rekommenderade att konsulten skulle tas från alla projekt där Siemens finns eller kan bli inblandat i framtiden, men det påverkade inte det redan påskrivna mångmiljonkontraktet. 

Konsulten var tidigare anställd av SL och redan för tio år sedan när han ansvarade för upphandlingen av ett nytt signalsystem för röda linjen var han djupt inblandad. Uppdraget gick till det italienska företaget Ansaldo, som bedömdes passa förvaltningens kravbild bäst. 

När upphandlingen var klar lämnade konsulten SL för att ta anställning på Siemens, som varit med i samma upphandling som Ansaldo vann. 

I tre år jobbade han med tunnelbanefrågor på Siemens försäljningsavdelning, innan han kom tillbaka till SL som konsult i signalsystemsprojektet. Där fick han genom åren flera inflytelserika positioner. 

Enligt flera källor till DN började relationen mellan trafikförvaltningen och Ansaldo försämras kort efter att konsulten återvände till förvaltningen. Han ska ha varit en stark pådrivare för att avtalet med dem skulle hävas. 

– Det har varit många starka åsikter internt på trafikförvaltningen om att han har drivit tesen att Ansaldo är så dåligt, säger en källa med insyn.

Senhösten 2017 blir det av. SL:s vd, tillika chef för trafikförvaltningen, Caroline Ottosson fick mandat av politikerna i trafiknämnden att häva avtalet med Ansaldo och en skiljedomsprocess inleddes.

I samband med det direktupphandlas också ett nytt ersättningssystem med Siemens, utan att några anbud från andra leverantörer togs in. Vid tillfället var konsulten biträdande projektledare för bytet av signalsystem på röda linjen. 

”Rollen inkluderade ekonomiskt ansvar och att ge stöd till projektledaren och till hela projektgruppen”, skriver han själv i sitt cv.

Ett drygt år efter direktupphandlingen med Siemens, i december 2018, fick SL:s internrevision en anonym ”orosanmälan” om konsultens nära vänskap med Siemenschefen.

I brevet, som DN tagit del av, finns ett antal skärmdumpar från Siemenschefens Facebooksida. Där syns hur SL-konsulten och Siemenschefen bland annat reser till Estland för ”årets första glögg”. På en annan bild har de precis ätit brunch tillsammans med ytterligare en SL-konsult, och på en tredje bild dricker de öl på en uteservering. 

Efter en annan utlandsresa lägger Siemenschefen upp en bild på sig själv och de två konsulterna, tackar för ”en superhelg i Tyskland” och avslutar med ”Glad att ha er i mitt liv”. 

Bilderna är publicerade under perioden maj 2014 till november 2017. Alltså delvis under konsultens tid på Siemens, men också långt efteråt – när han bland annat arbetar som projektledare för signalprojektet på röda linjen. 

Under internrevisionens utredning medgav konsulten att han och Siemenschefen ofta ses i privata sammanhang. Chefen deltog även på konsultens svensexa och bröllop, står att läsa i internrevisionens rapport. 

Internrevisionen fann att jävssituationen var så pass allvarlig att den rekommenderade att konsultens arbetsuppgifter genast skulle ses över. Kort därefter konstaterade förvaltningens chefsjurist Daniel Angermann i en tjänsteanteckning att konsulten ska plockas bort från alla projekt där Siemens är en befintlig eller möjlig framtida leverantör. 

Trafikförvaltningen och Ansaldos tvist kommer att avgöras genom en skiljedom i höst. Förlorar förvaltningen tvisten blir det dyrt för skattebetalarna i Region Stockholm. Enligt en tidigare hemlig skrivelse - där för- och nackdelar med att gå till skiljedom diskuteras - riskerar förvaltningen att dels få betala Ansaldo för nedlagt arbete, dels betala ett skadestånd på 500 miljoner kronor.

Fotnot: Region Stockholms trafikförvaltning är ansvarigt för projektet med tunnelbanans upprustning, och det är där konsulten haft sina uppdrag. DN väljer av tydlighetsskäl att skriva SL i stället. Anledningen är att SL är en stor del av trafikförvaltningen och trafikförvaltningens chef är samtidigt SL:s vd.

Läs mer: 

Jävig konsult får jobba kvar – mot revisorernas rekommendation

Röda linjens upprustning – detta har hänt