Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 17:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/forlust-for-spotify-prognosen-hojs/

Ekonomi

Förlust för Spotify – prognosen höjs

Foto: Fanni Olin Dahl/TT

Det blev återigen förlust för Spotify. Men intäkterna stiger fortsatt och ledningen höjer prognosen för helåret, visar kvartalsrapporten.

Rätta artikel

Den något otippade vinsten under fjärde kvartalet var tillfällig, åtminstone för den här gången. Under första kvartalet blev det förlust igen för musikjätten Spotify.

Kvartalsförlusten landade på 47 miljoner euro, motsvarande 500 miljoner kronor, bättre än vad ledningen hade räknat med. Under motsvarande period i fjol blev det en förlust på 41 miljoner euro.

Efter skatt blev förlusten 142 miljoner euro, eller 1,5 miljarder kronor.

Men kassaflödet steg från 74 miljoner euro till 173 miljoner euro första kvartalet i år.

Intäkterna steg med 33 procent, från 1.139 miljoner euro till 1.511 miljoner euro. Antalet premiumabonnenter, de som betalar, växte med 32 procent och nådde under kvartalet 100 miljoner, vilket var i överkant av bolagsledningens egen prognos, men tillväxten var lägre än i slutet av förra året. Tillväxten drevs av en bättre än väntad utveckling i USA och Kanada.

Den genomsnittliga intäkten per användare låg i det närmaste stilla på 4:71 euro. Nedgången har stannat av och ledningen räknar med att snittintäkten fortsätter ner med i storleksordningen några få procent under resten av året.

På den jättelika indiska marknaden, där bolaget nyligen gått in och dessutom stött på patrull, uppger Spotify att man fått två miljoner användare.

I en prognos för helåret 2019 spår företagsledningen att rörelseförlusten landar i intervallet 180–340 miljoner euro, något bättre än prognosen (200–360) som bolaget lämnade i förra rapporten. Intäkterna bedöms bli mellan 6,35 och 6,8 miljarder euro.

Läs även: Spotify anmäler Apple för EU 

Läs även: Högerextrem podcast publiceras på Spotify