Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Förre vd:n övergav sargat Saab

Saabs tidigare vd Jan Åke Jonsson hävdade att bolaget var på rätt spår när han avgick. Konkursförvaltarna ger nu en helt annan bild. Jonsson lämnade medvetet ett sjunkande skepp.

I dag ska förvaltarna av Saabs konkursbo lämna sitt slutdokument över bolagets slutstrid 2011, den så kallade förvaltarberättelsen. DN har tagit del av innehållet. Det visar att bara ett par dagar efter att Saab med artister och tårtor firat sin Independence day (frigörelsen från den tidigare ägaren GM) den 23 februari kom dödsstöten.

Den 28 februari 2011 kräver GM Saab på cirka 220 miljoner kronor för förfallna fordringar. GM stoppar dessutom alla leveranser och ingenjörsarbeten om inte Saab betalar i förskott.

Saabs styrelse konstaterar några veckor senare, den 14 mars, att bolagets likviditetssituation är kritisk och i en promemoria till huvud­ägaren Spykers Supervisory Board ropar bolaget efter pengar, mycket pengar. I pm:et nämns summan 400–500 miljoner kronor.

En vecka senare har skulderna till leverantörerna sprungit i väg ytterligare, från 300 till 475 miljoner kronor – utöver de 220 miljoner som GM krävde.

Den 25 mars deklarerar vd Jan Åke Jonsson att han ska avgå. I ett pressmeddelande skriver Saabs vd att beslutet är personligt men också att han är ”övertygad om att Saab är på rätt spår”.

Två veckor senare, den 6 april, på Saabs vårsalong i Nacka viftar Jan Åke Jonsson bort kritiska pressfrågor om Saabs pressade ekonomi som hypotetiska.

Krisen i bolaget är då högst påtaglig. Konkursförvaltarna, advokaterna Hans L Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux, slår i förvaltarberättelsen fast att mer än hälften av Saabs eget kapital är förbrukat i slutet av maj 2011.

Vid utgången av augusti är det egna kapitalet kraftigt negativt, enligt förvaltarna.

Redan den 10 april, då Jan Åke Jonsson fortfarande var kvar som vd, väcks dock frågan internt om Saab trots allt inte skulle begära en företagsrekonstruktion. Bolaget skulle därmed hamna i ”konkurskarantän”. Medarbetare går dock emot tanken med hänvisning till de negativa effekter som det skulle få på varumärket och leverantörer men också de låneavtal Saab hade med Europeiska investeringsbanken och statliga Riksgälden.

Konkursförvaltarna slår också fast att det är ”anmärkningsvärt” att styrelsen redan i årsredovisningen för 2010 inte tydligare upplyser om det verkliga tillståndet i bolaget. Förvaltarna frågar sig hur styrelsen i stället kan skriva att den är ”övertygad om att ökningen (av försäljningstakten) fortsätter under 2011 och 2012”.

Vid vårsalongen i Nacka i april konstaterar Jan Åke Jonsson inför den församlade mediekåren att nu är ”fokus på att stärka kapitalstrukturen och få bättre flexibilitet vad gäller ägarstrukturen”. Då låg produktionen nere i Trollhättefabriken och skulle aldrig mer starta.

DN har sökt Jan Åke Jonsson utan framgång. I en skriftlig kommentar till konkursförvaltarna konstaterar Saabs tidigare huvudägare Victor Muller att han inte delar de slutsatser som lämnas i förvaltarberättelsen.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.