Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

”Försäljningen av Candyking en lättnad”

”Med Cloetta som ägare känner jag att Candyking har hamnat i bra händer”, säger Dani Evanoff.
”Med Cloetta som ägare känner jag att Candyking har hamnat i bra händer”, säger Dani Evanoff. Foto: Andrea Brask

I slutet av november tog Candykings vd Dani Evanoff över ägandet av det förlusttyngda bolaget. Nyligen sålde han bolaget vidare till konkurrenten Cloetta. Hårdare konkurrens, för smalt sortiment och brist på investeringar är några förklaringar till det försämrade resultatet.

Dani Evanoff började sin karriär inom godisbranschen genom att sälja sockervadd med sin kompis. Sedan dess har affärsverksamheten växt och han har hunnit grunda Godisprinsen som köptes upp av Candyking år 2008.

När Dani Evanoff klev in i godisbranschen var det ingen större konkurrens i Sverige. Men nu har tiderna ändrats inom branschen vilket även Dani Evanoff har fått erfara.

– Visst sved det ju lite att jag var tvungen att sälja Candyking. Men det var ett gemensamt beslut med våra långivare. Försäljningen kändes som att lösa ett sjukdomstillstånd. Det var en lättnad.

Candyking hade en skuld på 750 miljoner kronor när Dani Evanoff tog över bolaget i november. Han visste att det var orealistiskt att driva bolaget vidare med den skuldbördan. Räntan på lånen åt upp den vinst som Candyking hade.

– Jag kan ha världens bästa affärsidé och vision. Men det är verkligheten jag måste förhålla mig till. Verkligheten var att vi hade en skuld på 750 miljoner kronor.

Dani Evanoff började förhandla med långivarna och under den processen dök det upp industriella intressenter.

– Det är ingen idé att vara bångstyrig och försöka behålla aktier med en skuld på 750 miljoner kronor. Långivarnas största önskan var att bolaget skulle säljas. Det är inte kul att driva ett företag när dina långivare vill ur sina positioner.

Enligt Dani Evanoff var en av orsakerna för Candykings försämrade försäljningssiffror och nedgång den förra ägaren, riskkapitalbolaget Accent Equity.

– De gjorde inga nödvändiga investeringar som behövdes för att upprätthålla konceptet Candyking. Accent Equity var egentligen endast intresserad av att sälja bolaget efter den misslyckade börsnoteringen 2013.

När Dani Evanoff sålde Godisprinsen till Candyking år 2008 följde han med. När Candyking började tappa kunder runt år 2009 balanserade bolaget det genom att öka på försäljningsvolymen och etablera sig bland annat i Danmark och Polen.

År 2013 vände det spikrakt ned. Börsnotering av bolaget drogs tillbaka på grund av ekonomiska problem. Efter det tappade Candyking två tredjedelar av lönsamheten.

– Efter 2013 var det fritt fall och det var som att allt bara lades ned inom bolaget. Det gick ju dåligt före börsnoteringen också men åtminstone kompenserade vi det med nya kundkontrakt.

Dani Evanoff var inte länge aktiv i Candyking år 2013 vid tidpunkten för börsnoteringen.

– Efter 2013 tog jag det lugnare men jag var fortfarande ofrivilligt kvar som aktieägare och genom en del instrument.

Karamellkungen har betytt mycket för mig. Varumärket har funnits sedan 80-talet så det skulle kännas emotionellt jobbigt om varumärket hade gått i graven.

Men förra året kände Dani Evanoff att det var dags att göra en comeback.

– När jag klev in som vd förra sommaren visste jag att förutsättningarna var tuffa. Jag var revanschsugen och kände ett ansvar att kliva in i bolaget och försöka vända den negativa trenden.

Dani Evanoff tycker att det är bra att sortimentet blir bredare med den nya ägaren Cloetta.

– När konkurrensen ökar måste man vara mer innovativ, utveckla och våga utmana både sig själv och marknaden. Vi kan inte stå stilla och endast göra en sak. Karamellkungen är ju egentligen bara karossen. Det är det vassa sortimentet som utgör motorn.

Arbete med Candyking fortsätter för Dani Evanoffs del med den nya ägaren.

– Karamellkungen har betytt mycket för mig. Varumärket har funnits sedan 80-talet så det skulle kännas emotionellt jobbigt om varumärket hade gått i graven. Med Cloetta som ägare känner jag att Candyking har hamnat i bra händer.

Fakta.Godis

  • I Sverige konsumerar vi årligen runt 16 kilo godis per person. Det blir 300 gram godis per person varje vecka.
  • Försäljningen av socker, sylt, honung, choklad och konfektyr uppgick under 2015 till 27,3 miljarder kronor, vilket är en ökning med 6,3 procent jämfört med 2014. Konfektyr-, choklad- och glassförsäljningen, som står för 91 procent av hela varugruppen, ökade med 6,8 procent under 2015.

Källa: Jordbruksverket, SCB

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.