Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-22 18:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/forst-i-varlden-over-halften-elbilar-i-norge/

Ekonomi

Först i världen: Över hälften elbilar i Norge

Bilar med sladd tar över.
Bilar med sladd tar över. Foto: Anders Wiklund/TT

Trenden har pågått länge, men nu är tronskiftet ett faktum. Som första land i världen har Norge mer än hälften rena elbilar i försäljningen.

TT Text

För helåret 2020 landade de helt batteridrivna personbilarna på 54,3 procent av den norska nybilsmarknaden, framgår av siffror från branschorganet OFV. Det kan jämföras med 42,4 procent 2019. Bilar med bensin-, diesel- och hybriddrift får nu alltså dela på en minoritet av marknaden.

Köpare av avgasfria bilar gynnas av lägre skatter plus andra förmåner i Norge, i hopp om att uppnå målet att försäljningen av fossilbilar ska ha upphört till år 2025.

Trenden accelererade dessutom under året, och i december var två av tre sålda bilar – 66,7 procent – helt eldrivna.

2020 års mest köpta bil blev Audis elmodell E-tron, som uppnådde en marknadsandel på 6,5 procent. Närmaste konkurrenter var Teslas Model 3 och VW:s nya elsatsning ID3, som båda fick en andel på 5,5 procent.

Suget efter elbilar bidrar också till att den norska bilmarknaden i stort sett sluppit den djupa pandemisvacka som branschen drabbats av i övriga världen. Totalmarknaden för personbilar krympte med blygsamma 0,7 procent till 141 412 exemplar. Det kan jämföras med exempelvis Sverige, där nedgången jämfört med 2019 blev 18,1 procent.

Ämnen i artikeln

Klimatet
Miljö
Elbil
Norge
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt