Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Fortsatt kritik mot H&M – ”Tröjtryck kan tolkas annorlunda”

Other: Hauke-Christian Dittrich

Kritiken mot H&M fortsätter efter den omskrivna tröjreklamen. Det är inte alltid buskap tolkas på det sätt som det var avsett, enligt mönsterexperten Marjan Kooroshnia. 

Det hårda tonläget mot H&M visar inga tecken på att avta. På sociala medier fortsätter kändisar att rasa mot reklamen där en svart pojke bär en tröja med texten "Coolaste apan i djungeln". 

Artisten The Weeknd har sagt upp sitt samarbete med klädkedjan och rapparen P Diddy har uppmärksammat bilden genom att publicera en omgjord version där texten bytts till "Den coolaste kungen i världen". 

Tröjor med budskap är en trend som funnits länge. Marjan Kooroshnia, som är doktorand vid Borås Textilhögskola med utbildning inom både grafisk design och textildesign, säger att designers inte alltid är medvetna om hur ett meddelande kommer att mottas. 

– Människor läser saker på olika sätt. En designer skapar något av ett visst syfte, men publiken kan tolka det helt annorlunda. Uppfattningar kan också påverkas av att medier börjar skriva om något. Plötsligt förändras folks åsikter och alla ser samma sak, säger hon. 

Marjan Kooroshnia säger att olika yrkesgrupper tar olika mycket hänsyn till hur mottagaren kommer att uppfatta mönstret eller trycket. 

– En grafisk designer tar helt och hållet hänsyn till mottagaren. Hur läser mottagaren buskapet? Vad har personen för bakgrund? Vilken kulturell bakgrund finns?

En textildesigner, däremot, lägger mer vikt vid det estetiska. 

– Enligt min erfarenhet fokuserar textildesigners inte lika mycket på trycket som en symbol. Det estetiska går före hur trycket kommuniceras eller hur mottagaren kommer att läsa det, säger hon. 

H&M har bett om ursäkt i ett pressmeddelande och skriver att reklambilden har tagits bort och att tröjan inte längre säljs i butiker. 

Läs mer: Inget utrymme för fler misstag.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.