Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Fortsatt spänt mellan Ryanair och svenska piloter

Allt fler svenska piloter hos Ryanair har gått med i facket. Arkivbild.
Allt fler svenska piloter hos Ryanair har gått med i facket. Arkivbild. Foto: Boris Roessler

Svenska piloter anställda i flygbolaget Ryanair har under de senaste månaderna i strid ström gått med i facket. Nu kommer också krav på kollektivavtalsförhandlingar, enligt Svensk pilotförening (SPF).

De vill bli företrädda genom sina demokratiskt valda kollegor genom Svensk pilotförening, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk pilotförening och kapten på Braathens Regional.

Enligt Lindgren har SPF tidigare haft ett fåtal medlemmar som varit anställda på Ryanair. Då har det huvudsakligen handlat om medlemmar som önskat vara med i facket i händelse av att något "gått snett". Något större intresse av att bli företrädda i kollektivavtalsförhandlingar har inte funnits.

Men under hösten har det skett förändringar. Under den senaste tremånadersperioden har ett 40-tal, cirka 80 procent, av de svenska Ryanair-piloterna anslutit sig till SPF.

Vi har meddelat Ryanair att piloterna har organiserat sig i Svensk pilotförening och vi har uppmanat Ryanair att ta kontakt med det centrala organet som bildats internt i bolaget, säger Lindgren.

Organet Lindgren hänvisar till är European Employee Representative Council (EERC), vilket består av piloter anställda i bolaget. Enligt SPF ska detta organ och Ryanair först arbeta fram ett ramavtal för bolagets piloter i Europa. Därefter kan det ske förhandlingar mellan företaget och SPF om ett avtal som kan anpassas till svensk arbetsmarknad.

Svaret vi fick från Ryanair är att de aldrig någonsin kommer att medverka till förhandlingar med Svensk pilotförening, säger Lindgren.

TT: Vad innebär det?

Ryanair har en skyldighet enligt svensk lagstiftning att förhandla med SPF om vi så begär, åtminstone att komma till förhandlingsbordet. De har ingen skyldighet att skriva under ett kollektivavtal. Men det innebär att alla övriga spelregler på arbetsmarknaden gäller, exempelvis att arbetstagare har rätt att vidta stridsåtgärder som strejk, säger Lindgren.

Enligt Svensk pilotförening har det aldrig förekommit några riktiga förhandlingar med Ryanair. I stället har det handlat om "take-it-or-leave-it"-bud från bolagets sida. Men i och med att arbetsmarknaden för piloter på senare år förbättrats så är bolaget pressat. Ryanair har under hösten tvingats ställa in mängder av flygavgångar till följd av pilotbrist.

Det är väldigt många som har lämnat och de piloter som är kvar ser med oro på utvecklingen och vill få till bra relationer mellan företagsledningen och de anställda, säger Martin Lindgren.

TT har sökt Ryanair med specifika frågor om Svensk pilotförening och bolagets pilotsituation. Bolaget har återkommit med allmänna skriftliga svar där man skriver att "Ryanair har upprepade gånger de senaste veckorna bekräftat att bolaget inte kommer att engagera sig i den så kallade EERC, RPG, REPA eller någon annan grupp som företräder pilotfack eller konkurrerande flygbolag".

Ryanair skriver också att man hittills rekryterat 1.100 piloter under 2017.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.