Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Fortsatta bluffmejl där Ikea används som lockbete

Bluffkampanjer med mejl som ser ut att komma från Ikea fortsätter. 

– Vi tycker att det är fruktansvärt, säger Anna Pilkrona Godden, kommunikationsansvarig för Ikea i Sverige.

I höstas gick Ikea ut med en varning om att möbeljättens namn missbrukas i olika typer av bluffkampanjer. Vågen av lurendrejerier där Ikeas varumärke används har sedan dess fortsatt i sociala medier, via sms och per mejl. 

– Det kommer nya varianter hela tiden och de blir allt mer raffinerade. Det gör det svårare för konsumenterna att upptäcka att det är felaktigt, säger Anna Pilkrona Godden. 

I ett av bluffmejlen som DN har tagit del av utlovas ett presentkort på 2.000 kronor i samband med en påstådd ny butiksöppning. Avsändaren ser ut att vara Ikea Sverige. För att få mer information om presentkortet uppmanas mottagaren klicka på en länk. 

Ett av bluffmejlen.
Ett av bluffmejlen. Foto: DN

– Det höga förtroendet som finns för Ikeas varumärke används för att lura människor. Vi tycker det är fruktansvärt att människor råkar illa ut, säger Anna Pilkrona Godden. 

Brottet begås utanför Ikeas kontroll då det skickas direkt från bedragaren till mottagaren. 

– Vi står handfallna inför detta. Den enda frågan vi kan beröra är den som handlar om varumärket, säger Anna Pilkrona Godden. 

Från Ikeas håll försöker man i stället satsa på att sprida information om bluffarna. 

– Verkar det för bra för att vara sant är det förmodligen det. Var uppmärksam på konstiga länkar och felstavningar. Titta en extra gång, säger Anna Pilkrona Godden. 

Möbeljätten har slutat med egna kampanjer där de lottar ut presentkort för att undvika förvirring.

Läs även: Polis och banker ska samarbeta mot bedrägerier

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.