Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Fotbolls-VM – spelbolagens inkörsport

Foto: Anthony Bibard/Allover

Intresset för fotbolls-VM är stort, inte minst bland spelbolagen. Analytiker och spelbolagschefer är rörande överens om att mästerskapet framför allt lär innebära pengar långt efter finalen. 

– Ett mästerskap med många skrällar är bra, men främst handlar det om att få in nya kunder som blir kvar, säger Lars-Ola Hellström, analytiker på investmentbanken Pareto. 

En stor sporthändelse som fotbolls-VM innebär inte per automatik att spelbolagen gör en jättevinst. Aktiviteten på sajterna ökar och fler spelare ger mer pengar, men mycket hänger på matchernas utfall. Stora skrällar och många oavgjorda matcher är det absolut bästa utfallet för spelbolagen. 

– Portugals resa i EM 2016 till exempel. De vann inte en enda match i gruppspelet men blev ändå Europamästare. Sådant är bra för oss, säger Jesper Kärrbrink som är vd för det Maltabaserade spelbolaget Mr Green.

Fotbolls-VM ligger som vanligt över gränsen för det andra och tredje kvartalet (14 juni till 15 juli), vilket kan göra att de ser väldigt olika ut när kvartalen sedan redovisas. Ett mästerskap tenderar dessutom att vara mer lättspelat under gruppspelet, enligt Kärrbrink och flera analytiker som DN pratat med.  

– Favoriterna vinner ofta i början, vilket inte är bra för bolagen. Slutspelet har fler skrällar. Så ur ett bolagsperspektiv kan en dålig start och ett bra slutspel ge två väldigt olika kvartal, säger Jesper Kärrbrink. 

Sett till hela året har turneringen inte en särskilt stor direkt inverkan spelbolagen där sportspelen inte utgör den stora delen av utbudet. Däremot är det en god chans att locka in nya kunder och presentera dem för andra typer av spel de kan fortsätta spela efter turneringen. 

– VM är jätteintressant för oss främst ur ett kundförvärvsperspektiv. Vi har lanserat några nya produkter i kombination med fotbollen som vi hoppas att kunderna ska uppskatta, säger Jesper Kärrbrink. 

Även analytikerna tror på ett litet ekonomiskt lyft under turneringen, men framför allt en större tillströmning av nya spelare som i förlängningen blir en mer långsiktig vinst för bolagen. 

– Framför allt blir det högre aktivitet hos spelbolagen och de har chans att aktivera nya spelare och reaktivera gamla, säger Lars-Ola Hellström, som är analytiker på investmentbanken Pareto och bevakar flera spelbolag.

– För Kindred till exempel som är väldigt sporttungt lär  volymerna i antal omsatta spel stiga kraftigt jämfört med Q1, men det behöver nödvändigtvis inte innebära att intäkterna hänger med till Q2. Det beror på vad de har för marginal på matcherna. Favoritvinster är negativt för bolagen och underdog-vinster eller oavgjorda matcher är bättre, säger han. 

Unibet, som ligger under bolaget Kindred, har riktat all sin marknadsföring mot fotbolls-VM de senaste veckorna för att locka kunderna just till dem. Även där är ambitionen att hålla spelarna kvar efter världsmästerskapet. 

– Tittar man på hur många kunder vi tror kommer besöka och spela hos oss under turneringen är det här det största betting-eventet historiskt, säger Dersim Sylwan, general manager för Kindreds Sverigedel. 

Dersim Sylwan är general manager för Kindreds svenska avdelning där bland annat Unibet ingår.
Dersim Sylwan är general manager för Kindreds svenska avdelning där bland annat Unibet ingår. Foto: Pressbild

Under EM 2016 tog sig Lars Lagerbäcks Island hela vägen till kvartsfinal innan de slogs ut av Frankrike. På vägen dit besegrade de, mot alla odds, storlag som Portugal och England. Någonting väldigt få trodde på förhand. 

– Sådana skrällar är kanske inte jättebra för oss direkt där och då. Men man får också se det som att det ger ett roligare mästerskap och bygger ett större intresse för det. En balans av skrällar och säkra matcher är det optimala både för oss och för spelarna, säger Dersim Sylwan. 

För om kunderna bara förlorade skulle de inte återvända till spelbolagen. 

– Det vi vill är ju att kunder ska lägga en liten del av sin underhållningsbudget hos oss, snarare än att de förlorar mer än vad de tänkt. Vinner man blir spelupplevelsen roligare och kunden blir kvar hos oss längre. 

– Det som blir avgörande för oss under ett sådant här evenemang är vad vi gör med kunderna långsiktigt, när turneringen tagit slut, säger Dersim Sylwan.  

Jenny Nilzon är vd på Spelbranschens riksorganisation (SPER). Varken Mr Green eller Kindred ingår i SPER, men hon har förståelse för upplägget med VM som ett sätt att locka till sig nya spelare för att sedan hålla dem kvar med andra spel. 

– Jag själv är marknadsförare i grunden och tycker att reklam  är bra, och det handlar ju om att möta kunden och bygga långsiktiga relationer. Så funkar det i andra branscher också, men det blir extra känsligt i spelbranschen som har ett stort etiskt ansvar, säger hon. 

Jenny Nilzon är vd på Spelbranschens riksorganisation (SPER).
Jenny Nilzon är vd på Spelbranschens riksorganisation (SPER). Foto: Pressbild

Samtidigt betonar hon det stora ansvaret som spelbolagen har för sina kunder. Trenden på senare år är, enligt henne, att svenska spelare blir färre, men spelar för större summor. 

– Där har branschen ett ansvar att ta och vi kan göra mycket mer – självreglering till exempel. Man kan tolka lagen annorlunda eller gå ännu längre än lagen för att få en förbättring, säger Jenny Nilzon. 

Hon lyfter fram det åländska spelbolaget Paf som ett gott exempel. De har nyligen, på eget initiativ, infört ett förlusttak på alla sina marknader som gör att deras kunder inte kan förlora mer än 300.000 kronor om året. 

– Man ska förstå att det finns risker i spel. Spelarna ska spela och ha kul, men sätt en spelgräns och håll dig till den. Spela aldrig för mer än du faktiskt har råd med, säger Jenny Nilzon. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.