Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-15 12:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/fran-11-till-112-nordkorea-bygger-fler-bensinstationer/

Ekonomi

Från 11 till 112 – Nordkorea bygger fler bensinstationer

Få bilar syns på vägarna utanför Nordkoreas huvudstad Pyongyang. Bilden från ett tidigare reportage i DN. Foto: Roger Turesson

Vad är det som är 112 till antalet i Nordkorea, som syns på satellitbilder och som tyder på en förändring? Före år 2004 fanns det bara elva stycken i hela den isolerade nationen, men sedan sju år råder byggboom på området.

Rätt svar: bensinstationer.

Förr om åren förlitade sig nordkoreaner på tåg, buss, cykel och transport på ett eller annat lastbilsflak. I huvudstaden Pyongyang dessutom på tunnelbana och spårvagnar.

De fordon som fanns tillhörde fabriker, statliga jordbruk eller enheter inom nomenklaturan. De underhölls och fylldes med bränsle på platsen där de förvarades. Bensinstationer som ser ut som i stora delar av resten av världen var ovanliga.

Men sedan Kim Jong-Un, den tredje generationen i familjedynastin, kom till makten för snart åtta år sedan har något hänt med trafiken. En mindre grupp företagare lever ett bekvämt medelklassliv och åker i alla fall i Pyongyang oftare än förr bil. Där rullar en och annan importerad lyxbil, men de flesta fordonen är numera tillverkade i landet. 

En bemannad bensinstation i Pyongyang, Nordkorea. Foto: Eric Talmadge/AP

På väg ut mot flygplatsen syns skyltar med reklam för den senaste modellen av det nordkoreanska märket Pyonghwa, som betyder fred.   

Privatägda bilar är fortfarande ovanliga i Nordkorea, men fullt synliga på gatorna i Pyongyang är ändå ett växande antal personbilar, taxibilar och motorcyklar. Mindre köer uppstår vid trafikljus. Och någonstans ska bilarna tankas.

Sedan 2012 har 73 nya bensinstationer byggts och i dag uppgår de till sammanlagt 112 stycken, enligt en analys av satellitbilder som gjorts av nyhetssajten NK News, en portal i Sydkorea specialiserad på nyheter om Nordkorea.

De flesta bensinmackarna har byggts i Pyongyang, i näst största staden Hamhung, i Sinuiji på gränsen till Kina och längs med de största vägarna i den västra delen av landet. En stor del av bensinstationerna har bara två eller tre pumpar, men är också utrustade med byggnader för bilreparationer, enligt NK News.

Däremot ger satellitbilderna ingen möjlighet att avgöra hur många av bensinmackarna som verkligen är i bruk, fastslår nyhetsportalen.

Och osäkerheten är stor när det gäller bedömningar av hur stora mängder råolja och raffinerade produkter som konsumeras i landet. 

Enligt FN:s sanktioner får Nordkorea importera maximalt fyra miljoner fat råolja och en halv miljon fat raffinerade oljeprodukter om året. Brott mot sanktionerna misstänks, men hur mycket olja som förs in illegalt i landet är okänt.

Vad byggboomen eventuellt visar är att landet tror sig ha tillräckligt med bensin för att ha nytta av ett ökande antal tankställen för en växande fordonsflotta. 

Uppgiften om 112 bensinstationer i det fattiga landet med 25 miljoner invånare kan jämföras med Sveriges 2.790 bensinstationer på drygt tio miljoner invånare. Men hur förhållandet ser ut per fordon är svårt att reda ut.

Läs mer: Så lever Nordkoreas överklass