Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-28 14:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/fri-dn-prenumeration-for-alla-forstagangsvaljare/

Ekonomi

Fri DN-prenumeration för alla förstagångsväljare

”Vi vet att det finns många unga väljare som är samhällsengagerade, som bryr sig och som vill lära sig mer”, säger Peter Wolodarski.
”Vi vet att det finns många unga väljare som är samhällsengagerade, som bryr sig och som vill lära sig mer”, säger Peter Wolodarski. Foto: Beatrice Lundborg

Dagens Nyheter erbjuder alla mellan 18 och 25 år fri tillgång till DN digitalt fram till den 15 september. Anledningen är att förstagångsväljare ska få enklare tillgång till kvalitetsjournalistik.

Val 2018

– Val är demokratins högtidsstund och det är viktigt att hålla sig informerad. Särskilt viktigt är det att de som röstar för första gången har enkel tillgång till kunskap om samhället, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Satsningens målgrupp omfattar omkring 980.000 personer och många av dem har kanske aldrig haft någon kontakt med DN tidigare. Majoriteten av dem är fortfarande i utbildningssystemet och en tidningsprenumeration kan många gånger väljas bort till förmån för andra utgifter.

– Vi vet att det finns många unga väljare som är samhällsengagerade, som bryr sig och som vill lära sig mer. I opinionsmätningar har vi sett att förtroendet för oss till och med är större bland unga än bland äldre. Suget för journalistik finns alltså, men man kanske inte känner att man har råd att prenumerera, säger Peter Wolodarski.

För att ta del av erbjudandet behöver användaren skaffa ett konto. Gå in på DN.se/ungdom. Det stängs automatiskt den 15 september. Peter Wolodarski understryker att det inte är frågan om att på något sätt bjuda in till prenumerationer som är svåra att avbryta.

– Det vi vill ta fasta på är förstagångsväljarnas samhällsengagemang inför höstens val.  Journalistik är viktigare än någonsin, poängen med denna kampanj är att väcka intresset för digital journalistik, oavsett om det är DN eller någon annan tidning man väljer att läsa.

Läs också: Unga väljarna mer politiskt engagerade än på decennier, men ratar partierna – varför?

Läs också: Sju förstagångsväljare om tankarna inför valet

Ämnen i artikeln

Val 2018
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt