Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

”Geely har varit en bättre ägare i Volvo Cars än Ford”

Finansmannen Christer Gardell.
Finansmannen Christer Gardell. Foto: Paul Hansen

Finansmannen Christer Gardell och hans fond Cevian håller på att investera i två ännu hemliga bolag. Minst ett lär bli känt detta kvartal. När det gäller Ericsson är Christer Gardell mer talför:

– Ledningen måste öka takten och städa bort olönsamma affärer.

Jätteaffären i mellandagarna, där Cevian sålde sina aktier i AB Volvo till kinesiska Geely, är inte slutförd. Christer Gardell väntar fortfarande på de drygt 30 miljarder kronorna. Konkurrensmyndigheten i Tyskland har blivit en oväntad stoppkloss.

– Vi tror att det tar maximalt en månad. Med tanke på att Geely har vare sig lastbilar eller entreprenadmaskiner i Tyskland utgår vi från att vi får pengarna, säger Christer Gardell.

När det gäller miljarderna Cevian får kan de investeras i nya bolag eller i befintliga innehav, Ericsson är ett av dem.

– Just nu håller vi på att investera i ett par nya bolag. Jag tror att vi kommer att flagga för något av dem under det här kvartalet, säger Christer Gardell.

Flagga betyder att en ägare nått fem procent av aktierna i bolaget och måste berätta det för marknaden.

DN intervjuar Cevians grundare på hans kontorsrum. På tv:n på väggen pågår en jämn match i Australian Open, tennisturneringen som Gardell följer noga. Innan intervjun har reporter och fotograf väntat i ett angränsande rum. Där ligger det ett dokument om projekt ”Gordon”, kodordet för brittiska läkemedelsbolaget GSK, som visar Cevians antagande om framtida vinster.

Betyder det att GSK är Cevians nya mål?

Christer Gardell rodnar lätt när han svarar.

– Det pågår massa projekt, men läkemedel är för svårt för oss. De är för beroende av nya upptäckter inom forskningen. Sannolikheten att vi skulle gå in är låg, säger han.

Ett svar som onekligen sätter myror i huvudet. Varför räkna på något som knappast verkar aktuellt att investera i?

När jag talar med personer i näringslivet pekar de ut Telia som din nästa investering, är det så?

– Så har många sagt i flera år. Det beror nog på att vi ägt Telia tidigare, säger Christer Gardell, utan att vilja berätta om Telia-ryktet stämmer eller inte.

I Telia är svenska staten största ägare. Det ser han inte som något problem.

Min definition av feminism är att det ska vara jämställt och lika möjligheter. Då är jag definitivt feminist.

En av Cevians senaste investeringar är Ericsson. Tidigare i veckan skrev Ericsson ner sina värden med drygt 14 miljarder kronor. Ett resultat av en genomgång som nya ledningen med vd Börje Ekholm i spetsen gör. Christer Gardell vill att den ska gå snabbare.

– Man måste öka takten och städa bort affärer som inte är lönsamma. Det är inte bra kulturmässigt i ett bolag att förluster lever vidare.

Han syftar bland annat på kontrakt som Ericsson har med kunder, som han vill förhandlas om snabbare eller avslutas.

– Ericsson har haft belöningssystem som varit för mycket inriktade på att öka försäljningen, utan att titta på lönsamheten i affären.

Annars är han nöjd med Börje Ekholms insatser hittills och är helt enig om inriktningen mot att satsa på de områden där Ericsson är starkast.

Skulle du kunna sälja Cevians Ericssonaktier till ett kinesiskt företag?

– Det vill jag inte spekulera i och vi har inte ägnat försäljningen en sekund.

Därmed är vi inne på den känsliga Volvoaffären. I Dagens Industri nyligen sade tidigare Volvochefen Sören Gyll att Geely nog vill köpa hela AB Volvo. Ulf Jacobsson, tidigare chefsekonom på Industriförbundet, tror detsamma i en krönika i tidningen Affärsvärlden.

Hur påverkas Sverige om alla stora fordonsföretag är utlandsägda?

– Det är svårt att veta och har att göra med var man lokaliserar olika enheter. Ser man på Geely har de varit en bättre ägare i Volvo Cars än vad tidigare ägaren Ford var.

Funderar du någon gång hur andra människors framtid påverkas när du gör affärer?

– Det är klart jag gör. Vi var länge aktiva i Volvo och drev på att förbättra bolaget. När man sedan går in i diskussioner om att sälja vill man ha en motpart som det känns bra att göra affärer med ur ett Volvoperspektiv. Det hade varit tveksamt att släppa aktierna till en okänd. Geely har ett bra track record i Volvo Cars.

Tidigare i veckan publicerades ett metoo-upprop med vittnesmål om trakasserier och förminskande som drygt 300 kvinnor i finans- och försäkringsbranschen skrivit under.

– Det är väl bra att så sker. Om män utnyttjar makpositioner på ett otillbörligt sätt är det inte acceptabelt.

Christer Gardell har själv döttrar som är i början av sin karriär. Han har varken avrått eller uppmuntrat dem om finansbranschen.

– Min inställning är att barn ska få göra det de själva är intresserade av.

Är du feminist?

Han skrattar först till, men svarar sedan:

– Min definition av feminism är att det ska vara jämställt och lika möjligheter. Då är jag definitivt feminist.

Fakta.Cevians investeringar

Fonden Cevian har investerat cirka 150 miljarder kronor i följande bolag:

Sverige: Ericsson, äger drygt 7 procent, är störst kapitalmässigt – Investor och Industrivärden är större röstmässigt.

Schweiz: ABB, äger drygt 5 procent. Wallenbergs Investor äger nästan 11 procent.

Schweiz: Panalpina, äger cirka 12 procent.

Finland: Tieto, äger nästa 15 procent och är största ägare. Metso, äger cirka 14 procent.

Frankrike: Rexel, äger cirka 15 procent.

Storbritannien: RSA, äger cirka 13 procent. Vesuvius (fd Cookson), äger cirka 21 procent.

Tyskland: Bilfinger, äger cirka 25 procent. Thyssen Krupp, äger cirka 15 procent.

Är på väg att sälja sina 8,9 procent i AB Volvo till kinesiska Geely.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.