Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Geely intresserat av Saab

Volvoägaren Geelys huvudägare Li Shifu har visat intresse för att engagera sig i Saab, erfar DN.
Volvoägaren Geelys huvudägare Li Shifu har visat intresse för att engagera sig i Saab, erfar DN. Foto: Peter Claesson
Saab kinesiska partner Youngman är på väg att glida ur samarbetet. I stället har Geely, Volvos ägare, de senaste dagarna visat ett ökat ”genuint intresse” för den kristyngda svenska biltillverkaren erfar DN Ekonomi.

– Ett tecken på detta är att Geely har närmat sig Saabs rekonstruktör, advokat Guy Lofalk, säger en källa med mycket god insyn i det räddningsarbete som just nu pågår kring Saab.

Guy Lofalk besökte nyligen Kina som ett led i sitt rekonstruktions­arbete, men om Geely då passade på att ta kontakt med Saabs rekonstruktör är oklart.

Frågan är dock om Geely hinner fram i tid och kan rädda Saab. Tiden rinner undan. Bland annat kan de avtal som Saabs huvudägare Victor Muller träffade med Youngman i våras ställa till det om Geely skulle ta över deras roll som ägare av bolaget.

– Det är oklart hur avtalen med Youngman är konstruerade, går de att lösa upp på ett enkelt sätt, säger DN:s källa.

Källan pekar också på ytterligare ett problem. Saab väntar fortfarande på de utlovade 640 miljoner kronorna från Youngman. Pengar som bolaget skulle leva på under rekonstruktionen.

De 640 miljonerna har av Saab ­beskrivits som ett slags förskott på de 2,2 miljarder kronor som Youngman och Pang Da vill köpa in sig med om de får klartecken från berörda parter.

– Kommer det inga utlovade pengar från kineserna kan det också vara fråga om ett avtalsbrott. Bara det att pengarna dröjer visar på att Youngman inte längre verkar vara intresserade av Saab. Är de över huvud taget seriösa, säger samma källa.
Även på Saab ökar irritationen över Youngman. Trollhätteföretaget klagar bland annat över svårigheter att få fram ekonomisk information från Youngman, något som bland annat Riksgälden kräver.

Till hovrätten, som gav klartecken till rekonstruktionen, uppgav Saab att pengarna skulle ha kommit för snart två veckor sedan.

– Närmaste dagarna, veckan är avgörande. Frågan är om bolaget i dag över huvud taget har pengar i kassan som räcker att betala för det absolut nödvändigaste, uppger en källa för DN.

Enligt vad DN erfar har Geely hittills avvaktat Saabs öde. Geely kan mycket väl ha tillhört ”den skara gamar” i den internationella bilvärlden som bara väntat på en konkurs i Saab. Men vid en konkurs talade det mesta för att Saabs varumärke – och emblem – skulle försvinna för gott. Något som Geely nu hoppas på att förhindra genom att gå in som ägare av bolaget.

– Men Geely är intresserade av helheten i form av produktion och utveckling, uppger DN:s källa.

Volvos presschef Per-Åke Fröberg är försiktig i sina kommentar till DN:s uppgifter.

– Det här är en sak för Geely att kommentera. De har dock tidigare sagt att det inte finns några som helst avsikter att köpa Saab, säger han.

Kan Geely ha ändrat sig?

– Det vet jag inte, det måste de svara på.

DN har inte lyckats nå Geely för en kommentar. DN har även sökt Saabs rekonstruktör, Guy Lofalk.

För att få igång Saab krävs dock betydligt mer pengar är de drygt 2 miljarder kronor som kineserna hittills förutskickat att de ska lägga i bolaget. En summa som förekommer är 10 miljarder kronor.

Fredagen den 14 oktober är det sagt att Kinas mäktiga organ NDRC ska ta ställning till om Youngman och Saabs andra kinesiska partner Pang Da ska få genomföra planerna på att gå in i Saab.NDRC har på provinsnivå godkänt Youngman och Pang Das ­investering i Saab Automobile.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.