Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-18 15:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/blocket-uppfoljare-far-riskkapital-till-hallbar-hyrsajt/

Ekonomi

Blocket-uppföljare får riskkapital till hållbar hyrsajt

Teamet som utvecklar Hygglo (fr v): Marknadschef Axel Hellström, produktchef Henrik Fräsén, vd Ola Degerfors, utvecklare Daniel Crkvencic. Bild: Carl Bredberg

Att dela, låna och hyra saker mellan privatpersoner har blivit en allt hetare trend, och forskning visar att de positiva miljöeffekterna av att dela saker är mycket större än av återvinning.

Det är något som Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken tagit fasta på. Tillsammans med mediekoncernen Schibsted och några privatpersoner satsar man sammanlagt 7,5 miljoner i uppstartsbolaget Hygglo – en plattform för att hyra ut vardagsprylar mellan privatpersoner.

På bara några år har företag som taxitjänsten Uber och Airbnbs bostadsuthyrning, där privatpersoner delar eller hyr ut saker de äger till andra privatpersoner, vuxit till globala jättar. Men den så kallade delningsekonomin är inte bara något som amerikanska företag arbetar med.  

När DN Global utveckling träffar grundarna av Hygglo i Norrskens byggnad i gamla spårvagnshallarna på Birger Jarlsgatan i Stockholm sitter de som bäst och spånar kring hur de ska mäta vilka samhällseffekter deras plattform för uthyrning av vardagsprylar har. Hygglos hyrsajt är på ytan en uppföljare till Blocket, men förhoppningen är att skapa samhällsnytta i lika hög grad som ekonomisk avkastning.

Just positiva samhällseffekter, eller begreppet social impact som lånats in rakt av i svenskan av många som jobbar med frågorna, är i fokus för alla investeringar Norrsken gör. Därför kommer Hygglos framgångar att mätas i både ekonomiska termer och utifrån vilken samhällsnytta de gör.

– Det finns till exempel 1,1 miljoner registrerade släpvagnar i Sverige. De används i genomsnitt cirka tio timmar per år, så användandegraden är brutalt låg. Vi vill bli bättre på att förstå vad som finns i hemmet och som används och inte, säger Hygglos grundare och vd Ola Degerfors.

Hygglo är den sjunde investeringen som Norrsken gör och totalt räknar Agate Freimane, som arbetar med investeringsverksamheten, med att göra ytterligare 20-25 investeringar de kommande två åren.

– Norrsken fokuserar som investerare på vilken ”impact” ett bolag kan ha och när vi har studerat delningsekonomin visar det sig att den har mycket större samhällseffekt än till exempel återvinning. Så Hygglos idé är helt rätt, men sen kommer det att handla om ifall vi är beredda att ändra vårt beteende och tänka mer hållbart. Måste vi verkligen äga allt? Slutsatsen är att om vi kan öka användningen av saker som redan producerats har vi möjlighet att få en väldigt positiv effekt på miljön. Om det är några som kan driva den utvecklingen så är det teamet bakom Hygglo, säger Agate Freimane.

Om vi kan öka användningen av saker som redan producerats har vi möjlighet att få en väldigt positiv effekt på miljön. Agate Freimane, Norrsken

Läs även: Klimatsmartare att inte återvinna kläderna

Ola Degerfors har precis som sina två medgrundare produktchefen Henrik Fräsén och marknadschefen Axel Hellström en bakgrund som entreprenör från bolag som Tidningskungen och Mentimeter. Erfarenheterna därifrån kring både bolagsbyggande och onlinemarknadsföring tar de med sig när de nu ska få Hygglo att växa snabbare.

I dag görs ett tiotal uthyrningar per dag av prylar via Hygglos marknadsplats, men enligt Ola Degerfors måste den siffran upp i cirka 200 uthyrningar om dagen för att tjänsten ska anses ha slagit igenom och att hyra på allvar kan vara ett alternativ till att köpa en sak, som sedan kanske bara kommer att användas ett fåtal gånger.

– Idén är varken vår eller unik, utan det har funnits liknande tjänster ganska länge – men vi tyckte ingen hade gjort det tillräckligt bra. Det handlar om tajming och genomförande av idén, där de försök vi har sett varken har gjort det helt rätt eller haft rätt tajming, säger Ola Degerfors.

För att få fart på verksamheten har Hygglo i dagarna alltså tagit in 7,5 miljoner från Norrsken, den norska mediekoncernen Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet, Omni och Svenska Dagbladet samt några privatpersoner. De tre grundarna äger fortfarande en majoritet av bolaget efter finansieringen, med Schibsted som näst största ägare och Norrsken som trea.

En viktig del i arbetet i Hygglo det närmaste året handlar om marknadsföring Där kommer Schibsted, som del av sin investering, även att hjälpa till med annonsutrymme i de medier koncernen äger – men också med sin erfarenhet av att bygga nya marknadsplatser som Blocket.

Läs mer: Hållbar startup får miljoner från Klarna-grundarens nya fond