Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 22:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/damberg-satsar-150-miljoner-pa-socialt-entreprenorskap/

Global Utveckling

Damberg satsar 150 miljoner på socialt entreprenörskap

Näringsminister Mikael Damberg (S).
Näringsminister Mikael Damberg (S). Bild: Jenny Leyman

Regeringen beslutar idag om att investera 150 miljoner kronor i bättre stöd till det allt mer uppmärksammade området socialt entreprenörskap och sociala innovationer.

– Vi står inför stora utmaningar i samhället där de stora systemen kan bli för långsamma och inte tillräckligt nytänkande. Sociala företag har en unik förmåga, till exempel när det gäller integrationen eller klimatfrågan, säger näringsminister Mikael Damberg i en intervju med DN Global utveckling.

Thomas Frostberg
Rätta artikel

Socialt entreprenörskap är ett begrepp som väckt allt mer uppmärksamhet på senare tid, inte minst sedan Klarna-grundaren Niklas Adalberth satsat över en halv miljard kronor i stiftelsen Norrsken för att utveckla området.

I korthet går det ut på att använda samma modeller som entreprenörer använder för att bygga kommersiellt inriktade bolag till att även lösa olika samhällsutmaningar. Istället för kronor och ören mäts vinsten i samhällsnytta.

– Folk vill göra mer, också entreprenörer, och intresset har växt jättemycket. Då behöver vi som samhälle koppla upp oss mot detta, säger Mikael Damberg.

Han menar att de stora systemen fortfarande fyller en viktig funktion för att skapa stabilitet och långsiktighet.

– Men när det offentliga inte når ut till alla grupper, då behöver vi sociala entreprenörer.

Han pekar på att  det i gränslandet mellan den offentliga och privata sektorn finns möjlighet att hitta nya lösningar på både gamla och nya samhällsproblem.

Mikael Damberg kallar det en nygammal svensk modell.

– Den svenska modellen är starkt präglad av folkrörelserna, med socialt engagemang under en tid av förändringar i samhället och de löste saker som det offentliga inte gjorde, säger han.

Läs merMötesplats försöker lösa samhällets stora utmaningar

Sociala entreprenörer känner att ingen förstår dem. Mikael Damberg

Enligt Mikael Damberg upplever samtidigt många sociala entreprenörer att de har svårt att kroka arm med samhället, även om det finns enighet kring vilka problem som måste lösas.

– Sociala entreprenörer känner att ingen förstår dem, att de inte passar in när de kommer till företagsrådgivare eller banken. Här finns det glapp, säger han.

Det andra stora problemet är hur samhällseffekten, som är målet med det sociala entreprenörskapet, ska mätas. 

– Hur värderar du effekten av deras arbete? 

I dag prövas olika modeller, men bristen på enhetliga system för att mäta och utvärdera värdet av sociala entreprenörers insatser leder enligt Damberg till att de har svårt att få finansiering - oavsett om det handlar om banklån, riskkapital eller uppdrag från den offentliga sektorn som de förväntas samarbeta med.

Totalt  150 miljoner ska därför investeras under tre års tid för att utveckla så väl stödsystemet för sociala entreprenörer som mätmetoder som ska minska avståndet till det offentliga som uppdragsgivare eller partner.

Bland annat handlar det om att få det så kallade innovationsstödjande systemet, som normalt arbetar med att hjälpa teknikinriktade uppstartsföretag, att förstå och kunna ge affärsrådgivning även till sociala entreprenörer.

– En del av detta handlar om att utveckla inkubatorsystemet, som behöver mer specifik kunskap om dessa frågor. Det kan antingen handla om att skapa något nytt eller bygga på de inkubatorer som redan finns.

Dessutom vill näringsministern höja kunskapen om socialt entreprenörskap inom civilsamhället, som redan arbetar med de sociala frågorna men kan behöva hjälp att stärka entreprenörskapet.

Läs även: Klarna-grundaren satsar halv miljard på sociala entreprenörer

Samtidigt är 150 miljoner från staten betydligt mindre än den dryga halva miljard kronor som Klarna-grundaren Niklas Adalberth har satsat ur egen ficka för att investera i sociala entreprenörer.

– Det handlar inte om att vi ska finansiera verksamheterna, utan de 150 miljonerna ska skapa förändringar i de stora systemen. Då handlar det om många miljarder. Vi har pratat om detta under lång tid, men inte tagit itu med strukturfrågorna, säger Mikael Damberg.

Konkret blir det nu Tillväxtverket och innovationsmyndigheten Vinnova som får i uppdrag att arbeta med att förbättra stödet till sociala entreprenörer. Utgångspunkten är ett fempunktsprogram, som regeringen ska besluta om i dag inom ramen för en nationell strategi för sociala företag.

Läs även krönika av DN Global utvecklings redaktör Thomas Frostberg: Det bästa från två världar – socialt entreprenörskap