Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-14 01:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/hallbar-kafekedja-var-ohallbar-ide/

Ekonomi

Hållbar kafékedja var ohållbar idé

Tufft ekonomiskt för Barista Fairtrade Coffee. Bild: Thomas Frostberg

Den miljö- och rättviseprofilerade kafékedjan Barista Fairtrade Coffee har ansökt om företagsrekonstruktion på grund av sviktande ekonomi.

Kafékedjan Barista startade i Malmö 2006 av en grupp avhoppare från Espresso House, under ledning av vd Björn Almér.

Förutom ett sortiment inriktat på ekologiska och rättvisemärkta produkter har kundernas köp också bidragit till att betala skolmåltider i Afrika.

Ekonomiskt har affärsidén med hållbara produkter dock visat sig vara allt annat än hållbar. Sedan tidigare i år har kafékedjans styrelse därför arbetat med att ställa om verksamheten från expansion genom helägda kaféer till ett franchise-koncept, något Sydsvenskans nöjessajt Dygnet runt var först med att berätta.

Grundaren Björn Almér tvingades samtidigt lämna bolaget och flera av kedjans cirka 20 kaféer har stängt under senare år.

Tiden räckte dock inte till och i fredags tvingades företaget lämna in en ansökan om rekonstruktion, skriver näringslivssajten 8till5

– Det är på grund av att det är en bolag med ekonomi i obalans. Men det är inget nytt, så har det varit i fyra år, säger Baristas styrelseordförande Martin Frölander till 8till5.

Läs även krönikan Det måste vara Uber-enkelt att leva hållbart av DN Global utvecklings redaktör Thomas Frostberg.