Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Global Utveckling

Hållbar startup får miljoner från Klarna-grundarens nya fond

Företaget Worldfavor får finansiering av Norrsken Founders Fund. På bilden vd i Worldfavor, Andreas Liljendahl, teknikchef Pär Gustavsson, operativ chef Frida Emilsson och Lars-Peter Eriksson.
Företaget Worldfavor får finansiering av Norrsken Founders Fund. På bilden vd i Worldfavor, Andreas Liljendahl, teknikchef Pär Gustavsson, operativ chef Frida Emilsson och Lars-Peter Eriksson. Other: Magnus Fröderberg

Ett Stockholmsbaserat uppstartsbolag får den första finansieringen från nybildade Norrsken Founders Fund, det senaste tillskottet i Klarna-grundaren Niklas Adalberths nya satsning på socialt entreprenörskap.

Med drygt sex miljoner i riskkapital från bland andra Norrsken ska Worldfavor kunna växa snabbare och satsa internationellt. Bolagets tjänst hjälper företag att digitalisera sin hållbarhetsrapportering.

Norrsken Founders Fund har sammanlagt dragit ihop 300 miljoner kronor att investera i företag och verksamheter som genom tekniklösningar kan göra världen bättre.

Huvuddelen av pengarna kommer från Klarna-aktier som Niklas Adalberth har sålt för att finansiera sin satsning på stiftelsen Norrsken.

Förutom den nya investeringsfonden driver stiftelsen också ett hus för sociala entreprenörer, Norrsken House i centrala Stockholm som invigdes förra veckan och ska rymma 300 personer.

Utöver Niklas Adalberths insats har även entreprenörer bakom de kända svenska företagen King (Candy Crush Saga), Mojang (Minecraft) och klockföretaget Daniel Wellington gått in med pengar i Norrsken Founders Fund.

Idén bakom satsningen på Norrsken går i korthet ut på att hitta nya idéer för att lösa olika samhällsproblem genom att kombinera erfarenhet från bland annat ideella organisationer och FN-organ med de kunskaper om ny teknik och finansiering som finns i näringslivet.

I skärningspunkten mellan dessa olika sektorer har begreppet socialt entreprenörskap uppstått och snabbt blivit populärt världen över de senaste åren.

Det som skiljer Norrskens investeringsfond från traditionella riskkapitalbolag är just att de i första hand tittar på vilken världsförbättrande effekt ett bolag kan ha.

– Det handlar då om den direkta effekten av affärsmodellen, inte om att donera pengar senare. Vi sätter ”impact” först och lönsamhet som nummer två, men därmed inte sagt att de står emot varandra. Vi tror att de går att kombinera, säger David Frykman, som ska sköta investeringsverksamheten i Norrsken tillsammans med börsbolaget Ratos tidigare vd Susanna Campbell.

Läs även: Klarna-grundaren ska göra Sverige ledande på socialt entreprenörskap

I dag offentliggörs också den första finansieringen från Norrsken Founders Fund. Sammanlagt 6,5 miljoner kronor investeras i Worldfavor, som sedan 2010 utvecklat en tjänst för att underlätta digitaliseringen av företags hållbarhetsredovisning. Tanken är både att underlätta inhämtning av information från underleverantörer och att jämföra det egna hållbarhetsarbetet med konkurrenter i branschen.

– Problemet i dag är bland annat att det är svårt att dela information mellan olika bolag och därmed att få in information från sina leverantörer för att analysera påverkan. Det gör det också svårt för bolag som vill gå ut med informationen och alla företag sitter idag i tidskrävande processer och administration, säger Frida Emilsson, som är operativ chef på bolaget.

Worldfavors tjänst är uppbyggd kring alla de riktlinjer för rapportering som finns för företag idag så som Global Compact, Global Reporting Initiative och de 17 hållbara FN-målen som går under namnen Sustainable Development Goals eller Agenda 2030.

Respektive företag bestämmer själva vilken information de vill offentliggöra, men på sikt hoppas Worldfavor kunna släppa ett verktyg där konsumenter kan jämföra olika företag och deras produkter.

– Bolaget startades utifrån ett konsumentperspektiv, men vi insåg snart att informationen inte fanns samlad någonstans. Så vi fick börja med att bygga upp den digitala infrastrukturen så att bolagen i första steget kan optimera sitt eget arbete med att mäta och samordna hållbarhetsarbetet internt, innan de kan synliggöra det mot sina intressenter, säger Frida Emilsson.

I takt med att kundföretagen kopplar på sina underleverantörer växer dock antalet användare snabbt.

Worldfavor har i dag omkring 4.000 företag som använder tjänsten, ett antal som vuxit utifrån de första 15 betalande företagen. På kundlistan finns bland andra Folksam, Hemfrid, Kicks och Intersport.

– En stor kund kan lätt leda till 1.500 nya användare. Det är också så vi kan växa globalt. Vi försöker sprida ett hållbarhetsvirus över världen, förklarar Frida Emilsson och skrattar.

Beslutet att investera i Worldfavor bygger på att bolaget har en bra affärsmodell som ger stort genomslag, inte minst genom sin nätverkseffekt, enligt David Frykman.

Med hjälp av finansieringen ska företaget nu nyanställa inom försäljning och marknadsföring för att kunna växa snabbare.

Förutom Norrsken Founders Fund, som går in med största delen av de 6,5 miljonerna, finns ytterligare två nya investerare med: Ludvig Linge, en av grundarna till Malmöbolaget TAT – The Astonishing Tribe som såldes till Blackberry, och Anders Göranssons Soläng invest.

Sedan tidigare är Axsu Ventures investerare i bolaget och de deltar även i den här investeringsrundan.

Om. DN Global utveckling
  • Denna artikel publiceras på DN Global utveckling, en temasajt om FN:s nya hållbara utvecklingsmål som syftar till att skynda på den den globala utvecklingen i världen.
  • Fler artiklar från DN Global utveckling hittar du här.
  • Du kan också läsa mer om satsningen här.
  • Redaktionen för DN Global utveckling nås på globalutveckling@dn.se om du vill skicka nyhetstips eller inbjudningar till seminarier.
  • Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.