Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-16 23:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/hallbart-foretagande-dominerar-i-almedalen/

Global Utveckling

Hållbart företagande dominerar i Almedalen

Bild: Vilhelm Stokstad/TT

Tog du båten eller flyget till Visby? Och är rosévinet ekologiskt? Det är några frågor en Almedalsbesökare bör ställa sig, menar grundarna bakom ett av många uppstartsbolag vars affärsidé är att skapa positiva samhällseffekter – även kallat socialt entreprenörskap.

Hållbarhet är också ett av de vanligaste ämnena under årets Almedalsvecka, inte minst bland näringslivets arrangemang där tre av tio har hållbarhetstema. DN Global utveckling har träffat fyra sociala företag.

Thomas Frostberg
Rätta artikel

Av de 1.210 arrangemang som företag och näringslivsorganisationer anordnar under årets Almedalsvecka handlar nästan vart tredje om hållbarhet, eller 365 stycken för att vara exakt. Det visar en sökning i Almedalsveckans officiella program vid lunchtid på söndagen, när politikerveckan just ska dra igång.

En av de hetaste trenderna inom hållbarhet och näringsliv på senare år är det som kommit att kallas socialt entreprenörskap eller sociala företag, där affärsidén handlar lika mycket om att lösa samhällsutmaningar som att tjäna pengar.

Läs mer om socialt entreprenörskap: ”Det bästa från två världar”

Appen Deedster lär användaren om hur olika inköp och dagliga val påverkar klimatavtrycket.
Appen Deedster lär användaren om hur olika inköp och dagliga val påverkar klimatavtrycket. Foto: Jenny Leyman

Ett av flera sociala företag som är på plats under årets Almedalsvecka i Visby är bolaget bakom appen Deedster, som lär användarna vilken klimatpåverkan olika val och handlingar i vardagen har. Det går också att registrera sin vardagsprofil när det gäller olika typer av inköp för att få en bild av sitt eget klimatavtryck och även jämföra med genomsnittssvensken och andra länders invånare.

– Vi baserar det på IVL Svenska miljöinstitutets klimatkonto, som vi sedan förfinat i en app där man lär sig om hållbarhet i allmänhet och klimatfrågan i synnerhet. Det är väldigt konkret kunskap om vad som är bättre och sämre alternativ för att minska sin klimatpåverkan, säger Niclas Persson, vd och medgrundare av bolaget.

Dessutom utmanas användaren att göra olika handlingar för att minska sin påverkan, så kallad ”nudging” som handlar om att putta människor i riktning mot mer hållbara val av transporter eller inköp. Frågorna och utmaningarna till mer hållbara val är inriktade på kategorierna livsmedel, transporter, hushåll, semesterresor och övrig konsumtion.

En särskild version av appen har också tagits fram för Almedalen.

– Den har bäring på just politikerveckan och hållbarhet, så att besökarna i Visby ser hur de kan sänka sitt klimatavtryck, säger Niclas Persson.

Klimatutmaningarna under Almedalen handlar bland annat om att fråga efter ekologiskt rosévin på minglen, plocka upp skräp på vägen mellan olika seminarier och att avge ett klimatlöfte att resa mer hållbar till Almedalsveckan nästa år. Själva tog de båten respektive seglade över till Visby.

Den som vill komma åt versionen för politikerveckan anger koden ”Almedalen” under registreringen i appen, som annars ännu inte är öppen för privatpersoner utan främst riktar sig till företag.

Tanken är att arbetsgivare kan låta sina anställda mäta klimatavtrycket och utmana kollegor på arbetsplatsen att tävla om vem som får ner utsläppen mest.

Sedan lanseringen i våras används appen av fyra arbetsgivare, som kunnat skäddarsy lösningen för sina anställda: Eskilstuna kommun, Centigo, Westander och Dynamo.

Fler är på väg in och efter sommaren släpps appen även för privatpersoner. Då kommer det också bli möjligt för den som vill att koppla sitt kreditkortsutdrag till appen, som automatiskt kan räkna ut klimatavtrycket utifrån informationen om dina inköp.

Niclas Persson medverkar i Hej Digitals morgonsoffa i Almedalen på fredag.

Läs mer om Deedster: Riskkapital till ny app som räknar ut ditt klimatavtryck

Företaget Worldfavor får finansiering av Norrsken Founders Fund. På bilden vd i Worldfavor, Andreas Liljendahl, teknikchef Pär Gustavsson, operativ chef Frida Emilsson och Lars-Peter Eriksson.
Företaget Worldfavor får finansiering av Norrsken Founders Fund. På bilden vd i Worldfavor, Andreas Liljendahl, teknikchef Pär Gustavsson, operativ chef Frida Emilsson och Lars-Peter Eriksson. Foto: Magnus Fröderberg

Ett annat uppstartsbolag med inriktning på hållbarhet som är på plats under Almedalsveckan är Worldfavor. De har utvecklat en tjänst för att digitalisera företags hållbarhetsinformation. Med tjänsten kan företag hämta information från exempelvis underleverantörer, hantera det interna hållbarhetsarbetet och redovisa resultaten eller jämföra sig med konkurrenter.

– Problemet i dag är bland annat att det är svårt att dela information mellan olika företag och därmed blir det svårt att få in information från sina leverantörer för att analysera påverkan. Ett annat problem är att samordna och få överblick över informationen internt och slutligen nå ut med den. Alla företag sitter idag i onödiga, tidskrävande processer och administration, säger Frida Emilsson, medgrundare och operativ chef på bolaget.

Respektive företag bestämmer själva vilken information de vill offentliggöra och till vem, men på sikt hoppas Worldfavor kunna släppa ett verktyg där konsumenter kan jämföra olika företag och deras hållbarhetspåverkan.

Tjänsten är uppbyggd kring alla de riktlinjer för rapportering som finns för företag så som Global Compact, Global Reporting Initiative och FN:s 17 hållbara utvecklingsmål i Agenda 2030.

– Bolaget startades utifrån ett konsumentperspektiv, men vi insåg snart att företags hållbarhetsinformation inte var särskilt standardiserad och ofta inte heller strukturerad inom företagen. Så vi fick börja med att bygga upp den digitala infrastrukturen så att bolagen i första steget kan optimera sitt eget arbete med att mäta och samordna hållbarhetsarbetet internt, innan de kan synliggöra det mot sina intressenter, säger Frida Emilsson.

I takt med att kundföretagen kopplar på sina underleverantörer växer dock antalet användare snabbt. Worldfavor har i dag omkring 6.000 företag som använder tjänsten, ett antal som vuxit utifrån de första 30 betalande storföretagen. På kundlistan finns bland andra Swedbank, Folksam, Martin & Servera, SAS, Nudie Jeans och kökstillverkaren Nobia.

– En stor kund kan lätt leda till 1.500 nya användare. Det är också så vi kan växa globalt. Vi försöker sprida ett hållbarhetsvirus över världen, förklarar Frida Emilsson och skrattar.

Worldfavor arrangerar två seminarier under Almedalsveckan om näringslivets hållbarhetsarbete tillsammans med Eliasson Group respektive PWC.

Läs mer Worldfavor: Hållbar startup får miljoner från Klarna-grundarens nya fond

Med Karmas app kan användarna leta upp restauranger, kaféer och butiker som säljer ut överbliven mat till halva priset.
Med Karmas app kan användarna leta upp restauranger, kaféer och butiker som säljer ut överbliven mat till halva priset. Foto: Jenny Leyman

En specifik hållbarhetsutmaning som uppmärksammats särskilt i FN:s Agenda 2030, med 17 mål för hållbar utveckling, är matsvinn.

En stor del av all mat som produceras hamnar aldrig i våra magar, utan slängs antingen redan i restauranger och butiker eller efter att vi släpat hem den från affären.

Det gav idén till Karma, en app som ska minska matsvinnet. Sedan starten hösten 2016 har appen fått över 300.000 användare, som räddat över 400.000 matvaror från 1.500 olika restauranger, kaféer och matbutiker.

Under det första året räddades 55 ton mat som annars skulle ha slängts, enligt bolagets egna uppgifter.

– I början fick vi springa runt och fråga om restauranger ville vara med, men nu har vi ett tiotal som hör av sig till oss varje vecka, säger Karmas vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Köparna betalar som mest hälften av det ordinarie priset för maten de köper via Karmas app. För butiker och restauranger är vinsten att de får betalt för något som de annars hade slängt, medan Karma tar i genomsnitt 25 procent av intäkten som skapas.

Tidigare i år tog Karma också klivet från Sverige till London, för att hjälpa britterna rädda överbliven mat. Ett 50-tal Londonrestauranger fanns med från start, bland dem svenskägda prestigerestaurangen Aquavit och det vegetariska kaféet i Hennes & Mauritz konceptbutik Arket.

Målet är att fortsätta växa internationellt. Om lanseringen i London går bra räknar Hjalmar Ståhlberg Nordegren med att kunna öppna i fler länder redan senare i år.

– Vi tittar redan på en massa olika platser, både i Europa och USA. Men allt beror på hur bra London går. Vi lär oss mycket därifrån om hur vi ska expandera, säger han.

För att finansiera expansionen har Karma tagit in riskkapital från e.ventures och eEquity, Klarna-grundaren Niklas Adalberths Norrsken Foundation, Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Spotifys tidigare marknadschef Sophia Bendz.

Läs mer om Karma: Svenskt bolag ska rädda mat från att slängas i London

Teamet som utvecklar Hygglo (fr v): Marknadschef Axel Hellström, produktchef Henrik Fräsén, vd Ola Degerfors, utvecklare Daniel Crkvencic.
Teamet som utvecklar Hygglo (fr v): Marknadschef Axel Hellström, produktchef Henrik Fräsén, vd Ola Degerfors, utvecklare Daniel Crkvencic. Foto: Carl Bredberg

Ett annat sätt att bidra till en mer hållbar värld är återanvända saker som redan finns istället för att tillverka och köpa nytt.

Att dela, låna och hyra saker mellan privatpersoner har blivit en allt hetare trend. Forskning visar dessutom att de positiva miljöeffekterna av att dela saker är mycket större än av återvinning.

Det har grundarna till uppstartsbolaget Hygglo – en plattform för att hyra ut vardagsprylar mellan privatpersoner – tagit fasta på.

Hygglo är på ytan en uppföljare till Blocket, men förhoppningen är att skapa samhällsnytta i lika hög grad som ekonomisk avkastning. Därför kommer Hygglos framgångar att mätas i både ekonomiska termer och utifrån vilken samhällsnytta de gör.

– Det finns till exempel 1,4 miljoner registrerade släpvagnar i Sverige. De används i genomsnitt cirka tio timmar per år, så användandegraden är brutalt låg. Vi vill bli bättre på att förstå vad som finns i hemmet och som används och inte, säger Ola Degerfors, medgrundare och vd.

Idén har fått Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken att tillsammans med mediekoncernen Schibsted och några privatpersoner investera sammanlagt 7,5 miljoner i bolaget.

– Norrsken fokuserar som investerare på vilken ”impact” ett bolag kan ha och när vi har studerat delningsekonomin visar det sig att den har mycket större samhällseffekt än till exempel återvinning. Så Hygglos idé är helt rätt, men sen kommer det att handla om ifall vi är beredda att ändra vårt beteende och tänka mer hållbart. Måste vi verkligen äga allt? Slutsatsen är att om vi kan öka användningen av saker som redan producerats har vi möjlighet att få en väldigt positiv effekt på miljön, säger Agate Freimane på Norrsken.

För närvarande görs 30-40 uthyrningar per dag av prylar via Hygglos marknadsplats, men enligt Ola Degerfors måste den siffran upp i cirka 200 uthyrningar om dagen för att tjänsten ska anses ha slagit igenom och att hyra på allvar kan vara ett alternativ till att köpa en sak.

Läs mer om Hygglo: Blocket-uppföljare får riskkapital till hållbar hyrsajt

Läs även: En dag på Norrsken: Här hoppas entreprenörer rädda världen