Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-19 16:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/hm-familjen-skanker-200-miljoner-till-valgorenhet/

Ekonomi

H&M-familjen skänker 200 miljoner till välgörenhet

H&M:s vd Karl-Johan Persson och ordförande Stefan Persson.
H&M:s vd Karl-Johan Persson och ordförande Stefan Persson. Bild: Jonas Lindkvist

Trots ekonomiska utmaningar för Hennes & Mauritz fortsätter ägarfamiljen med Stefan Persson i spetsen att skänka pengar till välgörande ändamål.

I dagarna har stiftelsen H&M Foundation fått ett tillskott på 200 miljoner kronor, som ska gå till fortsatt hållbarhetsarbete inriktat på utbildning, jämlikhet och vattenfrågor.

I och med den senaste donationen på 200 miljoner kronor har familjen Stefan Persson med barnen Tom, Charlotte och Karl-Johan nu donerat totalt 1,5 miljarder kronor till H&M Foundation sedan starten 2013.

Varför startades H&M Foundation?

– Vi vill driva positiv förändring via företagande, men det är viktigt för oss att bidra till långsiktig och positiv förändring för människor och samhällen även utanför bolagets värdekedja. Det kan vi göra via H&M Foundation som i dag har ett nära samarbete med ett 20-tal erfarna organisationer i drygt 50 länder, säger Stefan Persson i en kommentar till donationen.

Stiftelsen bildades i samband med H&M:s 60-årsjubileum då företaget skänkte en summa per anställd, men efter det har familjen Stefan Persson fortsatt fylla på med mer kapital.

Inriktningen på områdena utbildning, jämlikhet och vattenfrågor bestämdes genom en omröstning bland allmänheten.

På fjärde plats kom naturresurser, som senare också lagts till på listan över fokusområden genom hållbarhetstävlingen Global Change Award. Tävlingen går ut på att hitta lösningar för en hållbar modeindustri. Flera tusen idéer från hela världen tävlar varje år om en prissumma på en miljon euro. Vinnarna får också hjälp med affärsutveckling via ett så kallat acceleratorprogram, som drivs i samarbete med KTH och Accenture.

Läs en intervju med innovationschefen på H&M Foundation: Han letar efter framtidens hållbara mode

Global Change Award är den enda del av H&M Foundations arbete som har en mer direkt koppling till modeföretagets eget hållbarhetsarbete och det enda projekt som stiftelsen driver själv. Varken H&M eller stiftelsen tar dock ägarandelar i bolagen som vinner, utan syftet är att göra hela industrin mer hållbar. Pristagarna är därför fria att uppvakta vilka modebolag de vill.

Vad är visionen med H&M Foundation?

– En viktig del av H&M Foundations arbete handlar om att stötta nya och effektiva sätt att åstadkomma förändring för att driva på de framsteg som krävs för att nå FN:s globala mål för hållbar utveckling till 2030. Det gör vi främst inom H&M Foundations fokusområden utbildning, vatten, jämlikhet och planet, säger Stefan Persson.

Av den dryga halvmiljard som stiftelsen hittills delat ut till olika organisationer och ändamål har mest gått till utbildningsområdet, totalt 187 miljoner kronor vid slutet av förra året. Därefter följer vatten (145 miljoner) och jämlikhet (144 miljoner).

Inom utbildningsområdet arbetar H&M Foundation bland annat nära tillsammans med Unicef. Arbetet har ett bredare fokus än ”bara” på skolgång. Mat- och hälsofrågor spelar till exempel stor roll.

– Vi satsar mycket på barns tidiga utveckling, eftersom det finns ett fönster under ett barns första tusen dagar där mycket av möjligheterna att ta till sig kunskap när de väl börjar skolan avgörs, förklarar H&M Foundations chef Diana Amini, som tidigare arbetat på TV4 och Skandias Idéer för livet samt välgörenhetsorganisationer som Plan och Operation Smile.

H&M Foundations chef Diana Amini.
H&M Foundations chef Diana Amini. Foto: Jenny Leyman

Dessutom finansierar stiftelsen projekt i länder där H&M har verksamhet, bland annat Rumänien, Myanmar, Bangladesh, Indonesien, Kina, USA och Colombia.

Ofta handlar det om att finansiera projekt som testar nya arbetsmetoder som organisationerna normalt sett inte har råd att göra inom sin ordinarie budget.

Till skillnad från många andra donatorer finansierar H&M Foundation också vissa övergripande projektkostnader, till exempel kommunikationsarbete som annars ofta ses som en overheadkostnad och som många organisationer därför har svårt att få finansiering till, enligt Diana Amini.

– Vi öronmärker alltid pengar till kommunikation i våra projekt, eftersom det handlar om att sprida goda exempel och lärdomar eller skriva en forskningsrapport eller göra en sociala medier-kampanj. Ofta ligger det på tio procent av donationssumman, vilket kan låta som mycket – men vi är övertygade om att kommunikationen i sig bidrar till positiva effekter genom att lyfta varför till exempel utbildning är viktigt för barn. Dessutom tror vi att organisationerna kommer kunna maximera sina intäkter ännu mer om de lyfter behoven, säger hon.

Läs mer: Rädda Barnen ordnar sommarförskola för utsatta barn i Rumänien med stöd från H&M Foundation