Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Global Utveckling

Ica-kunder ska rädda mat från soptunnan med ny app

Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Elsa Bernadotte och Mattis Larsson grundade "maträddartjänsten" Karma.
Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Elsa Bernadotte och Mattis Larsson grundade "maträddartjänsten" Karma. Foto: Pressbild/Karma

I genomsnitt slänger varje person i Sverige årligen 50 kilo fullt ätbara livsmedel i soporna, enligt Naturvårdsverket. Det blir 500 miljoner kilo mat varje år, enbart i Sverige.

Nu ansluter sig Ica till den snabbväxande ”maträddartjänsten” Karma, där kunderna för ett rabatterat pris kan köpa mat som annars skulle slängts.

Matsvinn är ett stort bekymmer. Var femte matkasse vi släpar hem hamnar i soporna. Men mycket mat kastas redan i livsmedelsbutiker och på restauranger, innan den ens nått ut till konsumenterna.

Det har gett upphov till en rad nya tjänster för att rädda mat från att slängas. Ett av exemplen är Karma, som backas upp av Klarna-grundaren Niklas Adalberths initiativ Norrsken Foundation, som stöttar sociala entreprenörer.

Till rabatterat pris kan användare av Karmas app köpa mat som annars skulle ha kasserats. Hittills har över 30.000 personer laddat ner appen och skaffat konto hos Karma. Enligt företaget har nära hälften också använt appen och drygt 13.000 måltider har så här långt räddats, motsvarande cirka 2,5 ton mat.

I appen kan användarna se på en karta var det för dagen finns mat att rädda. Det går också att följa olika företag för att få notiser när just dessa har potentiellt matsvinn att sälja och att köpa maten genom appen för att hämta den när det passar.

Hittills har det bara gått att rädda mat från restauranger, bagerier och kaféer. Sedan ett par dagar tillbaka har dock Ica, som första dagligvarukedja, inlett ett samarbete med tjänsten.

Läs även: Dela maten via mobilen istället för att slänga

För Karma är detta ett viktigt steg, enligt bolagets vd och medgrundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

– Dagligvaruhandeln står för en fjärdedel av allt matsvinn, så där är den här frågan angelägen att lösa, säger han.

I dagsläget körs Karmas tjänst som ett pilotprojekt i några av Icas butiker i centrala Stockholm. Ambitionen är att fler av de 1.300 butikerna ska haka på, men eftersom de ägs av enskilda handlare är det upp till varje butik att fatta beslutet.

Till att börja med är det främst butikslagad mat som går att ”rädda”, till exempel sallader.

– Färdigmaten är ofta den vara där datumet går ut snabbast, samtidigt som det är lätt att få ett överskott, säger Kerstin Lindvall, Ica-gruppens hållbarhetschef.

– En butik kanske har 20 mackor kvar och då kan de lägga upp i appen att de säljer dem för halva priset till kunder som kommer inom två timmar, till exempel.

Framöver är dock tanken att fler delar av Icas svinn ska gå att rädda enligt samma princip. Det kan handla om allt från varor i delikatessdisken, till yoghurt eller ett alltför stort parti bananer som riskerar att bli dåliga innan de blir sålda.

Läs även: Därför kan plasten runt gurkan vara rena klimatvinsten

Karma har uppmärksammats både i Sverige och utomlands, inte minst sedan Klarnas grundare Niklas Adalberth investerade i företaget i höstas genom sitt nya initiativ för att stötta socialt entreprenörskap, Norrsken foundation.

I Sverige växer Karmas användarbas med över 500 personer per dag, enligt vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren. Han tror att det beror på det unika i tjänsten, att det inte finns några mellanhänder eller transporter som stjäl viktig tid.

– När maten hamnar i konsumenternas händer direkt riskerar man inte att den hinner bli dålig, säger han.

Läs även: Mat som slängs födde tre nya affärsidéer

Ica har sedan tidigare flera samarbeten med andra aktörer för att minska matsvinnet. Bland annat skänker de ratad frukt till Skåneföretaget Rescued Fruits, som DN Global Utveckling skrev om i höstas. De gör fruktsvinnet till sylt och saft som sedan säljs i Icas butiker.

Ica har också slutit ett ramavtal för sina butiker med tjänsten Food2Change, som hjälper personer med låg inkomst att få komma till butiker och hämta ut matkassar, bland annat med mat som annars skulle blivit svinn. 

Fakta. Karma

Karma har i dag 170 samarbetspartners som säljer sin överskottsmat via tjänsten.

Av de 30.000 personer som startat ett konto i appen har ungefär hälften tillkommit under de senaste veckorna.

Först ut i Karmas samarbete med Ica är Ica Nära Sveavägen och Ica Kvantum Liljeholmen, båda i Stockholm.

Karma har grundats av vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren, produktchef Ludvig Berling, operativ chef Elsa Bernadotte, och teknikchef Mattis Larsson.

Källa: Karma

Om. DN Global utveckling
  • Denna artikel publiceras på DN Global utveckling, en temasajt om FN:s nya hållbara utvecklingsmål som syftar till att skynda på den den globala utvecklingen i världen.
  • Fler artiklar från DN Global utveckling hittar du här.
  • Du kan också läsa mer om satsningen här.
  • Redaktionen för DN Global utveckling nås på globalutveckling@dn.se om du vill skicka nyhetstips eller inbjudningar till seminarier.
  • Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.