Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 06:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/kinnevik-och-electrolux-investerar-i-klimatsmart-mat/

Global Utveckling

Kinnevik och Electrolux investerar i klimatsmart mat

Varje år slänger vi tonvis med mat.
Varje år slänger vi tonvis med mat. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Börsnoterade Kinnevik och Electrolux slår sina påsar ihop och investerar i ett uppstartsbolag som försöker minska klimateffekterna av livsmedelshantering.

Tillsammans med ytterligare ett par finansiärer satsar börsjättarna drygt 100 miljoner kronor i Stockholmsbolaget Karma, som redan tidigare har fått pengar av Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken.

Thomas Frostberg
Rätta artikel

Upp till en tredjedel av all mat som produceras i världen slängs, enligt FN:s livsmedelsorgan FAO (Food and Agriculture Organization).

Klimatet belastas när mat inte kommer till användning. Samtidigt skulle fler människor kunna äta sig mätta med en mer effektiv fördelning av den mat som redan produceras.

Därför har världens länder enats om att halvera den mängd mat som slängs fram till år 2030, som en del av FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling.

Nu satsar investmentbolaget Kinnevik och vitvarujätten Electrolux tillsammans med två riskkapitalbolag drygt 100 miljoner kronor i uppstartsbolaget Karmas tjänst där konsumenter kan rädda mat som annars hade slängts av kaféer, restauranger och butiker.

– Investeringen gör att vi trycker gasen i botten och siktar på att gå från 35 anställda i dag till över 100 anställda i slutet av nästa år, då vi ska finnas på fem marknader, säger Karmas vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Kinnevik står för majoriteten av det investerade beloppet, medan Electrolux bara går in med en mindre del. Dessutom skjuter det amerikanska riskkapitalbolaget Bessemer Venture Partners till pengar, liksom den existerande ägaren E-ventures.

– Electrolux går vi dessutom in i ett partnerskap med, för att utveckla nästa generations matsvinnsbekämpning där de sitter på expertis inom hårdvaran och vi på mjukvaran. Det är i väldigt tidig fas, men kommer bli nya spännande produkter, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.
– Electrolux går vi dessutom in i ett partnerskap med, för att utveckla nästa generations matsvinnsbekämpning där de sitter på expertis inom hårdvaran och vi på mjukvaran. Det är i väldigt tidig fas, men kommer bli nya spännande produkter, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd för Karma. Foto: Jenny Leyman

Sedan starten hösten 2016 har Karmas app fått över 350.000 användare, som räddat över 400.000 matvaror från 1.500 olika restauranger, kaféer och matbutiker. Under det första året räddades 55 ton mat som annars skulle ha slängts, enligt bolagets egna uppgifter.

Köparna betalar som mest hälften av det ordinarie priset för maten de köper via appen. För butiker och restauranger är vinsten att de får betalt för något som de annars hade slängt, medan Karma tar i genomsnitt 25 procent av intäkten som skapas.

Tjänsten finns än så länge i Sverige och Storbritannien.

***

Läs tidigare artiklar om Karma:

•  Hållbart företagande dominerar i Almedalen

•  Svenskt bolag ska rädda mat från att slängas i London

•  Miljonsatsning ska rädda mat från att slängas

•  Ica-kunder ska rädda mat från soptunnan med ny app