Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-23 22:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/miljoner-investeras-i-bolag-som-raddar-mat-fran-att-bli-sopor/

Ekonomi

Miljoner investeras i bolag som räddar mat från att bli sopor

Saasha Celestial-One, medgrundare av Olio, skänker bort överblivna rödbetor via mobil-appen hon skapat. Bild: Jenny Leyman

Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken Foundation gör sin sjätte investering i ett socialt företag som arbetar med att minska mängden mat som slängs. Därmed täcks hela kedjan från jordbrukare till konsumenters matsvinn in bland de investeringar Norrsken gjort sista året.

Den senaste investeringen är i brittiska Olio, där privatpersoner via en app kan skänka bort mat som blivit över. Bolaget tar in sex miljoner dollar i riskkapital från Norrsken och en rad andra tunga investerare. Nu väntar expansion, bland annat i Sverige.

Rätta artikel

Olio lanserades i London för snart tre år sedan av Saasha Celestial-One och Tessa Cook, som både har bakgrund i finansbranschen.

Idén till en app för att förmedla överbliven mat mellan privatpersoner uppkom när Tessa Cook skulle byta jobb och flytta. Hon insåg då att hon hade mer mat än hon skulle hinna äta upp.

De bestämde sig för att lämna banksektorn och med hjälp av privata sparpengar dra igång Olio, som sedan dess växt till en halv miljon användare.

Det som skiljer Olio från andra appar för att rädda mat är att här lägger privatpersoner upp annonser i appen med överbliven mat. I andra fall, som med Stockholmsbolaget Karmas app, är det restauranger, kaféer och matbutiker som säljer ut mat till rabatterat pris.

Läs mer om Karma: Svenskt bolag ska rädda mat från att slängas i London

– Olio handlar också om att skapa ett lokalt ”community” kring mat, eftersom de träffar andra människor där de bor och nya kontakter uppstår, säger Tessa Cook.

Det är detta nätverk av användare som Norrsken tyckt vara särskilt intressant när de investerat i bolaget.

– De gör något som ingen annan gjort hittills, där de i praktiken utan någon som helst marknadsföringsbudget har vuxit genom en gräsrotsrörelse. Så Olio är lika mycket en rörelse som ett bolag, säger Agate Freimane, som arbetar med investeringar på Norrsken.

Förutom att bolaget och dess användare gör samhällsnytta genom att minska matsvinnet ser Norrsken också en intressant möjlighet i att bygga ett kommersiellt hållbart bolag baserat på den engagerade gruppen användare.

Agate Freimanes kollega Tove Larsson pekar på att övriga investerare är klassiska riskkapitalbolag och inte som Norrsken letar samhällsvinst i lika hög grad som ekonomisk vinst.

Den ekonomiska potentialen ligger bland annat i att Olio skriver avtal med butiker, cateringföretag och eventbolag som betalar bolaget för att användare tar hand om överbliven mat och lägger upp den i appen – istället för att betala renhållningsföretag för att hämta och kassera maten.

Dessutom finns fler idéer om hur den stora gruppen användare ska aktiveras, något Tessa Cook och hennes medgrundare nu kommer arbeta vidare med. Tack vare investeringen kan de utöka från nio till ett 20-tal anställda och siktar bland annat på att rekrytera fler användare i Sverige.

– Vi har redan användare i Sverige, huvudsakligen i Stockholm, och ska nu rekrytera en person som ska värva fler, säger Tessa Cook.

För Norrskens del innebär investeringen, tillsammans med ett par andra som blivit klara under sommaren, att de nu har en portfölj med sex bolag som på olika sätt försöker förhindra att mat hamnar i soporna.

– Vi har nu investerat i företag som minskat matsvinnet i varje steg av kedjan, från framställningen av livsmedel till överbliven mat i hemmen. En genomgående sak vi ser är att det finns gott om data i livsmedelsbranschen, men den har samtidigt inte kommit så långt när det gäller digitalisering. Så det finns stora möjligheter för tech-entreprenörer att skapa lösningar, säger Tove Larsson.

De andra två tillskotten på senare tid är Whywaste och Ignitia.

Whywaste har byggt ett system där butikerna kan få bättre kontroll på utgångsdatumet på varorna som finns på hyllorna. Därigenom kan butiken i tid sänka priset på varor som annars skulle ha fått slängas. Samtidigt kan de justera beställningarna av nya produkter för att minska risken för överbliven mat framåt.

Verktyget gör det också möjligt att skapa nödvändig dokumentation för butiker som skänker överbliven mat till välgörenhetsorganisationer.

– Vi lanserade Whywaste 2016 och har i dag närmare 200 butiker i Sverige och dessutom några butiker i utlandet för att testa, säger Martin Grådal, en av de tre grundarna.

Det tredje bolaget som Norrsken nyligen investerat i är Ignitia, ett Stockholmsbolag som utvecklat en väderlekstjänst för småskaliga jordbrukare i Afrika. Via sms får de uppdateringar om vädret baserat på sin position och kan anpassa det de odlar och därmed öka avkastningen.

Ignitia har i dag över en halv miljon användare i Ghana, Mali och Nigeria.

Medan flera av Norrskens investeringar skett i app-bolag som hanterar överbliven mat i butiker och restauranger ser Agate Freimane stora möjligheter för fler idéer som ökar digitaliseringen av jordbruket för att kunna odla livsmedel mer effektivt, öka skördarna och minska mängden mat som förstörs vid exempelvis plötsliga väderomslag.

– Det är naturligt att när du tittar på en specifik sektor så lär du dig mer och får fler idéer, så det kan hända att det blir ytterligare investeringar i bolag som arbetar med att minska matsvinnet, säger Tove Larsson.

***

Läs tidigare artiklar om Olio:

•  Dela maten via mobilen i stället för att slänga

• DN Global utveckling testar Olios app: ”Rödbetor, kattmat, choklad – och en halv flaska rom”