Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Global Utveckling

Miljoner investeras i bolag som räddar mat från att bli sopor

Saasha Celestial-One, medgrundare av Olio, skänker bort överblivna rödbetor via mobil-appen hon skapat.
Saasha Celestial-One, medgrundare av Olio, skänker bort överblivna rödbetor via mobil-appen hon skapat. Other: Jenny Leyman

Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken Foundation gör sin sjätte investering i ett socialt företag som arbetar med att minska mängden mat som slängs. Därmed täcks hela kedjan från jordbrukare till konsumenters matsvinn in bland de investeringar Norrsken gjort sista året.

Den senaste investeringen är i brittiska Olio, där privatpersoner via en app kan skänka bort mat som blivit över. Bolaget tar in sex miljoner dollar i riskkapital från Norrsken och en rad andra tunga investerare. Nu väntar expansion, bland annat i Sverige.

Olio lanserades i London för snart tre år sedan av Saasha Celestial-One och Tessa Cook, som både har bakgrund i finansbranschen.

Idén till en app för att förmedla överbliven mat mellan privatpersoner uppkom när Tessa Cook skulle byta jobb och flytta. Hon insåg då att hon hade mer mat än hon skulle hinna äta upp.

De bestämde sig för att lämna banksektorn och med hjälp av privata sparpengar dra igång Olio, som sedan dess växt till en halv miljon användare.

Det som skiljer Olio från andra appar för att rädda mat är att här lägger privatpersoner upp annonser i appen med överbliven mat. I andra fall, som med Stockholmsbolaget Karmas app, är det restauranger, kaféer och matbutiker som säljer ut mat till rabatterat pris.

Läs mer om Karma: Svenskt bolag ska rädda mat från att slängas i London

– Olio handlar också om att skapa ett lokalt ”community” kring mat, eftersom de träffar andra människor där de bor och nya kontakter uppstår, säger Tessa Cook.

Det är detta nätverk av användare som Norrsken tyckt vara särskilt intressant när de investerat i bolaget.

– De gör något som ingen annan gjort hittills, där de i praktiken utan någon som helst marknadsföringsbudget har vuxit genom en gräsrotsrörelse. Så Olio är lika mycket en rörelse som ett bolag, säger Agate Freimane, som arbetar med investeringar på Norrsken.

Förutom att bolaget och dess användare gör samhällsnytta genom att minska matsvinnet ser Norrsken också en intressant möjlighet i att bygga ett kommersiellt hållbart bolag baserat på den engagerade gruppen användare.

Agate Freimanes kollega Tove Larsson pekar på att övriga investerare är klassiska riskkapitalbolag och inte som Norrsken letar samhällsvinst i lika hög grad som ekonomisk vinst.

Den ekonomiska potentialen ligger bland annat i att Olio skriver avtal med butiker, cateringföretag och eventbolag som betalar bolaget för att användare tar hand om överbliven mat och lägger upp den i appen – istället för att betala renhållningsföretag för att hämta och kassera maten.

Dessutom finns fler idéer om hur den stora gruppen användare ska aktiveras, något Tessa Cook och hennes medgrundare nu kommer arbeta vidare med. Tack vare investeringen kan de utöka från nio till ett 20-tal anställda och siktar bland annat på att rekrytera fler användare i Sverige.

– Vi har redan användare i Sverige, huvudsakligen i Stockholm, och ska nu rekrytera en person som ska värva fler, säger Tessa Cook.

För Norrskens del innebär investeringen, tillsammans med ett par andra som blivit klara under sommaren, att de nu har en portfölj med sex bolag som på olika sätt försöker förhindra att mat hamnar i soporna.

– Vi har nu investerat i företag som minskat matsvinnet i varje steg av kedjan, från framställningen av livsmedel till överbliven mat i hemmen. En genomgående sak vi ser är att det finns gott om data i livsmedelsbranschen, men den har samtidigt inte kommit så långt när det gäller digitalisering. Så det finns stora möjligheter för tech-entreprenörer att skapa lösningar, säger Tove Larsson.

De andra två tillskotten på senare tid är Whywaste och Ignitia.

Whywaste har byggt ett system där butikerna kan få bättre kontroll på utgångsdatumet på varorna som finns på hyllorna. Därigenom kan butiken i tid sänka priset på varor som annars skulle ha fått slängas. Samtidigt kan de justera beställningarna av nya produkter för att minska risken för överbliven mat framåt.

Verktyget gör det också möjligt att skapa nödvändig dokumentation för butiker som skänker överbliven mat till välgörenhetsorganisationer.

– Vi lanserade Whywaste 2016 och har i dag närmare 200 butiker i Sverige och dessutom några butiker i utlandet för att testa, säger Martin Grådal, en av de tre grundarna.

Det tredje bolaget som Norrsken nyligen investerat i är Ignitia, ett Stockholmsbolag som utvecklat en väderlekstjänst för småskaliga jordbrukare i Afrika. Via sms får de uppdateringar om vädret baserat på sin position och kan anpassa det de odlar och därmed öka avkastningen.

Ignitia har i dag över en halv miljon användare i Ghana, Mali och Nigeria.

Medan flera av Norrskens investeringar skett i app-bolag som hanterar överbliven mat i butiker och restauranger ser Agate Freimane stora möjligheter för fler idéer som ökar digitaliseringen av jordbruket för att kunna odla livsmedel mer effektivt, öka skördarna och minska mängden mat som förstörs vid exempelvis plötsliga väderomslag.

– Det är naturligt att när du tittar på en specifik sektor så lär du dig mer och får fler idéer, så det kan hända att det blir ytterligare investeringar i bolag som arbetar med att minska matsvinnet, säger Tove Larsson.

***

Läs tidigare artiklar om Olio:

• Dela maten via mobilen i stället för att slänga

• DN Global utveckling testar Olios app: ”Rödbetor, kattmat, choklad – och en halv flaska rom”

Fakta.Norrsken Foundation

Norrsken Foundation driver ett hus för sociala entreprenörer, Norrsken House i centrala Stockholm. Lokalerna är på drygt 2.400 kvadratmeter, öppnade i början av 2017 och rymmer över 300 personer fördelat på ett hundratal företag och organisationer.

Idén bakom Norrsken går i korthet ut på att hitta nya idéer för att lösa olika samhällsproblem genom att kombinera de kunskaper om ny teknik och finansiering som finns i näringslivet med erfarenhet från bland annat ideella organisationer och FN-organ.

Grundplåten till Norrsken Foundation kommer från betaltjänstföretaget Klarnas grundare Niklas Adalberth, som vid starten lade in 170 miljoner kronor i stiftelsen.

Dessutom har entreprenörer bakom de kända svenska företagen King (Candy Crush Saga), Mojang (Minecraft) och klockföretaget Daniel Wellington gått in med pengar i Norrsken Founders Fund, som därmed har sammanlagt 300 miljoner kronor för investeringar i företag och verksamheter som genom tekniklösningar kan göra världen bättre.

Om.DN Global utveckling

  • Denna artikel publiceras på DN Global utveckling, en temasajt om FN:s nya hållbara utvecklingsmål som syftar till att skynda på den den globala utvecklingen i världen.
  • Fler artiklar från DN Global utveckling hittar du här.
  • Du kan också läsa mer om satsningen här.
  • Redaktionen för DN Global utveckling nås på globalutveckling@dn.se om du vill skicka nyhetstips eller inbjudningar till seminarier.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.