Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-18 16:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/mobeljattens-mal-alla-produkter-miljovanliga-ar-2030/

Global Utveckling

Möbeljättens mål: Alla produkter klimatvänliga år 2030

Lena Pripp Kovac, hållbarhetschef Inter Ikea, och Torbjörn Lööf, koncernchef Inter Ikea.
Lena Pripp Kovac, hållbarhetschef Inter Ikea, och Torbjörn Lööf, koncernchef Inter Ikea. Foto: Jenny Leyman

Ikea utlovar en rad klimatfrämjande åtgärder i sin nya hållbarhetsstrategi. Målet är att alla produkter ska bestå av återanvänt eller förnyelsebart material till år 2030.

Dessutom ska andelen växtbaserad mat öka i restaurangerna och alla engångsprodukter av plast försvinna.

Thomas Frostberg
Rätta artikel

– I den nya strategin tar vi ett större och mer holistiskt grepp över alla delar av Ikea, för att kunna bli klimatpositiva och fortfarande kunna växa mer, säger Torbjörn Lööf, koncernchef för Inter Ikea Group, som äger Ikea-varumärket och står för produktutveckling och leverantörskontakter.

Vi träffar honom i Älmhult tillsammans med Inter Ikeas hållbarhetschef Lena Pripp-Kovac för att tala om hur ett företag som uppmuntrar till mer konsumtion av nya prylar genom ständigt låga priser jobbar med hållbarhet.

Den nya strategin bygger på FN:s 17 mål för hållbar utveckling, Agenda 2030, och enligt de båda Ikea-cheferna är det rätt stor skillnad mot hur koncernen jobbat med frågorna tidigare.

– Den nya strategin täcker alla delar inom Ikea. Tidigare hade vi en strategi som hade stort fokus på vissa utvalda områden, säger Torbjörn Lööf.

Den nya hållbarhetsstrategin omfattar tre olika områden: klimatvänligare tillverkning, ökad social hållbarhet i produktionen och ett mer hållbart liv i hemmen.

Uppemot 40 procent av Ikeas klimatavtryck beror på valet av råvarumaterial i produkterna. Målet i den nya hållbarhetsstrategin är att alla produkter ska bygga på cirkulära principer, till exempel genom att förnyelsebara råvaror eller återvunnet material används.

Dessutom ska verksamheten bli klimatpositiv. Ikea arbetar i linje med Parisavtalet och har lovat att minska utsläppen av växthusgaser, bland annat genom att producera förnyelsebar energi, sälja mer växtbaserad mat i restaurangerna och byta till utsläppsfria transporter vid hemleverans.

– Även om Ikea växer ska de totala utsläppen minska. Det kommer vi inte lösa om vi bara blir lite mer effektiva, utan vi måste reducera i absoluta tal, säger Torbjörn Lööf.

– Vi vill dessutom jobba med en massa olika aktörer så som våra leverantörer för att skapa förändring hos både oss och andra, säger Lena Pripp-Kovac.

Det innebär bland annat att Ikea inte bara ser till klimatavtrycket som de egna produkterna ger upphov till. Enligt den nya strategin ska koncernen också jobba med sina underleverantörer så att de kan ställa om hela sin produktion i mer hållbar riktning. Det vill säga även produktionen för andra kunder som sker i samma fabriker där Ikeas möbler produceras.

Även Ikeas kunder ska involveras i hållbarhetsarbetet. Genom att välja produkter som ger lägre negativ påverkan när de används minskar trycket på miljö och klimat. I dag står kundernas användning av Ikeas produkter för drygt 20 procent av Ikeas totala klimatavtryck, vilket är fem sex gånger mer än de samlade godstransporterna.

Det är en utmaning, eftersom vi behöver tänka om allt vi gör så att hela sortimentet kan vara cirkulärt till 2030.

Lampor som drar mindre energi har varit i fokus för Ikea under de senaste åren. Nästa område är vattenkonsumtion, där inredningsjätten tittar på lösningar som kan minska vattenförbrukningen med upp till 90 procent från kranar i hemmen.

För att bli helt cirkulära ska det också vara enklare att flytta, återanvända och sälja vidare Ikeas produkter i framtiden. Det innebär bland annat att det ska vara enklare att ta isär och sätta ihop möbler igen flera gånger. Allt fler produkter kommer att ha ”klick-lösningar” för montering i stället för skruvar.

– Det är en utmaning, eftersom vi behöver tänka om allt vi gör så att hela sortimentet kan vara cirkulärt till 2030, säger Malin Nordin, ansvarig för Ikeas utveckling av en cirkulär affärsmodell.

Rent konkret kan det till exempel innebära att soffor görs i moduler för att enklare kunna byggas till när familjen växer, i stället för att kunder måste köpa en ny större modell.

I vissa länder pågår också tester där det går att hyra möbler istället för att köpa, till exempel spjälsängar som bara behövs under något års tid och sedan kan lämnas tillbaka till varuhuset för att hyras ut till en ny kund.

– Vi måste utveckla vår affär bortom att sälja nytt, men då krävs att vi har designat rätt från början. Det måste vara enkelt med utbytbara delar, men också att reparera och ta tillbaka och fixa till produkter. Så är inte sortimentet byggt i dag, säger Malin Nordin.

Läs mer om hållbarhet här.