Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-18 08:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/naturskyddsforeningen-anordnar-sveriges-storsta-kladbytardag/

Global Utveckling

Naturskyddsföreningen anordnar Sveriges största klädbytardag

Lisa Corneliusson.
Lisa Corneliusson. Foto: Pauline Suzor

Nu på lördag arrangeras Sveriges största klädbytardag för sjunde året i rad. Ett evenemang som spridits runt om i Norden och som ligger helt rätt i tiden.

Rätta artikel

För sjunde året i rad arrangerar Naturskyddsföreningen ” Klädbytardagen” eller ”Nordic Swapday” som den även kallas sedan återbruksevenemanget fått spridning även utanför Sveriges gränser.

– Fler och fler har upptäckt hur roligt och enkelt det är att förnya sin garderob på Klädbytardagen. Intresset blir större för varje år. Vi byter kläder som aldrig förr. Det är en stor vinst för miljön att förlänga klädernas liv, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande i ett pressmeddelande.

Naturskyddsföreningens Klädbytardagen arrangeras i år lördagen den 16 april och går ut på att man tar med sig max tio plagg som ska vara hela och fräscha. För varje plagg får man sedan en biljett som går kan byta mot ett nytt plagg. Det är gratis och plagg som ingen väljer skänks till en lokal second hand-butik.

Under förra årets klädbytardag fick över 44.000 plagg nya ägare och i år väntas dagen slå rekord då klädbytarevenemang kommer att hållas på drygt 185 platser, 110 i Sverige, ett 60-tal i Norge och 15 i Danmark.

I Norge är det Naturskyddsföreningens systerorganisation Naturvernforbundet som samordnar klädbytardagarna, och i Danmark nätverket Byttemarked.

Enligt Naturskyddsföreningen köpte svenskarna i genomsnitt 13 kilo kläder och textil per person under 2014. I snitt hamnade åtta kilo textil per person i soporna.

Att i stället återbruka textilier är något som gör stor skillnad på miljön, enligt Naturskyddsföreningen, och trenden att byta kläder med varandra har därför växt kraftigt de senaste åren. Förutom att det anordnas privata eller offentliga dagar så pågår även bytandet i sociala medier, på olika nätforum och via appar.

Även Lisa Corneliusson, grundare av modesajten ”Make it last” som har hållbarhetsfokus, bekräftar att intresset för klädbyten har ökat de senaste åren.

– Fler och fler blir intresserade av hållbarhetsaspekten av mode, både på produktions- och konsumtionssidan. Som en del i det ledet utvecklas även fler tjänster, som att hyra, låna eller byta kläder, eller att göra om gamla kläder till nya och inom dessa områden bubblar det just nu och händer en massa grejer.

Enligt henne handlar det om en attitydskiftning där människor inte längre vill köpa lika mycket produkter för ägandets skull, utan hellre lånar eller hyr. 

– Man kan se det genom att allt fler leasar bilar, använder sig av olika streamingtjänster för musik och film och så vidare. Människor har insett att man inte nödvändigtvis behöver köpa utan kan byta, hyra eller låna saker i stället.

Lisa Corneliusson menar även att denna attitydförändring även avspeglar sig inom klädindustrin, och att den har att göra med en allt större förståelse för att vi måste agera inom de gränser som planeten klarar av.

 – Inom modeindustrin pratar man mer och mer om cirkulärt mode och cirkulär ekonomi då man vill skapa så lite spill som möjligt och använda det som redan finns. Klädkedjorna hakar på genom att uppmuntra folk i större utsträckning till att återlämna sina kläder för återvinning eller remake. Det finns även märken som erbjuder andra tjänster, som att hyra eller prenumerera på plagg. 

Att byta kläder med varandra tror Lisa Corneliusson kommer att fortsätta öka i takt med att de andra alternativen till att köpa nytt, att hyra plagg eller köpa second hand, också bli mer populärt.

– Detta är helt enkelt en del i en större tendens som handlar om att hitta alternativ till att bara köpa nytt. Det finns i dag många initiativ till klädbyte, både mellan vänner privat men också genom arrangerade dagar. Detta är en tendens som funnits längre i England och USA men som nu växer. I dag finns även appar med olika klädbytarinitiativ så det har börjat digitaliseras alltmer.