Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 14:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/quiz-bolag-ska-starka-arbetares-rattigheter-i-fabriker/

Ekonomi

Quiz-bolag ska stärka arbetares rättigheter i fabriker

Uppstartsbolaget Quizrr har tagit fram ett digitalt verktyg för att utbilda fabriksarbetare om deras rättigheter. Bild: Quizrr

Med korta filmer följt av enkla quiz ska arbetare i fabriker lära sig mer om sina rättigheter. Bakom idén står ett svenskt uppstartsbolag, som lyckats sälja tjänsten till flera globala varumärken som vill förbättra arbetsvillkoren hos sina underleverantörer.

Nu får företaget in två tunga investerare för att kunna skynda på sin internationella expansion.

Grundarna till Stockholmsbolaget Quizrr har under en rad år arbetat i Asien med produktions-, inköps- och utbildningsfrågor för stora företag inom bland annat modeindustrin.

De sista bokstäverna i bolagsnamnet står för ”rights” och ”responsibilities” – rättigheter och ansvar, vilket är vad den nya utbildningstjänsten handlar om.

– Det är en digital utbildning som bygger på korta filmer, med scener från fabriker som bland annat tar upp rättigheter och skyldigheter som de anställda behöver känna till. Efter filmerna svarar de på ett quiz, säger Sofie Nordström som grundat bolaget tillsammans med Jens Helmersson.

Både underleverantörerna och deras kunder bland storföretagen är betalande kunder till Quizrr och får tillgång till resultaten av testerna som de anställda gör efter att ha sett utbildningsfilmerna. För storbolagen är det ett komplement till andra verktyg som uppförandekoder och traditionella inspektioner av arbetsmiljön.

– Genom att resultaten sparas på en webbportal går det att skapa mätbarhet, vilket är viktigt när man pratar om socialt ansvarstagande, säger Sofie Nordström.

Det är ofta storbolagen som först blir kunder och sedan fungerar som dörröppnare till sina underleverantörer. I dagsläget använder 40 nordiska företag utbildningsverktyget i 140 olika fabriker i Kina, Bangladesh, Mauritius och Thailand. Systemet har cirka 45.000 användare.

Bland de första kunderna fanns Clas Ohlson och ett antal företag inom modeindustrin. Quizrr har sedan dess breddat sig till fler branscher och har nu även bolag som Axfood, Electrolux och LKAB på kundlistan.

Läs även: Han letar efter framtidens hållbara mode

Utbildningsfilmerna omfattar så väl globala regelverk kring arbetsrätt och lokala lagar som företagens egna uppförandekoder.

För att kunna fortsätta expandera har Quizrr i dagarna tagit in elva miljoner kronor i riskkapital från två tunga investerare: Norrsken Founders Fund och Working Capital Fund, som är en del av Omidyar Group och investerar i innovationer för ökad transparens och bättre etik i företags produktionsled.

– En av styrkorna vi ser i Quizrr är att fabrikerna själva ser fördelarna med att använda den här produkten, eftersom både relationen mellan arbetare och chefer och arbetsmiljön förbättras, vilket ger lägre sjukfrånvaro och personalomsättning, säger Tove Larsson, som jobbar med investeringar på Norrsken.

Två av de tidigare investerarna i Quizrr skjuter också till ytterligare kapital i den här omgången, dels Ax:son Johnson-sfärens investeringsbolag Perlavita, dels H&M-arvtagaren Stefan Bengtsson via CSB Capital.

I tidigare investeringsrundor har bolaget tagit in cirka sju miljoner kronor och har sedan dess även grundarna bakom Benify som delägare.

Läs även: Regeringen investerar miljoner i mer hållbar modeindustri