Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Global Utveckling

Selfie-kampanj ska sprida FN-målen i Almedalen

Ärkebiskop Antje Jackelén, Miljöpartiets Isabella Lövin och Feministiskt initiativs Gudrun Schyman.
Ärkebiskop Antje Jackelén, Miljöpartiets Isabella Lövin och Feministiskt initiativs Gudrun Schyman. Foto: Sara Igglund/DN/Hilda Arneback

En majoritet av svenska folket känner inte till de nya FN-målen för global utveckling, visar en färsk undersökning. Nu storsatsar biståndsmyndigheten Sida under politikerveckan i Visby för att öka kunskapen.

Bland annat har 17 Almedalsprofiler utsetts till ambassadörer för varsitt FN-mål och via en selfie-kampanj ska Almedalsbesökare lockas att sprida budskapet.

Naturfotograf Mattias Klum, Feministiskt initiativs Gudrun Schyman, Scanias vd Henrik Henriksson, ärkebiskop Antje Jackelén, LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson och Rättviseförmedlingens ordförande Seher Yilmaz är några av Sidas 17 utvalda ambassadörer för de nya FN-målen under Almedalsveckan.

– För att få större uppmärksamhet kring målen har vi rekryterat några Almedalsprofiler, kända personer från olika delar av Sverige, som får vara ambassadörer för olika mål. Sveriges regering har tagit på sig ansvaret för att vara med och genomföra de globala utvecklingsmålen, så det är viktigt att de blir kända så att alla sektorer kan vara med och jobba med dem, säger Sida kommunikationsdirektör Joachim Beijmo.

Aktiviteten utgår från mötesplatsen Sverige i världen, som Sida arrangerar i Almedalen tillsammans med en rad ideella organisationer.

Från regeringspartierna finns civilminister Ardalan Shekarabi (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) bland ambassadörerna, medan Alliansen representeras av riksdagsledamot Sofia Arkelsten (M) från Utrikesutskottet.

Att inte alla riksdagspartier finns med som ambassadörer förklarar Joachim Beijmo med att det var viktigt att även få med många representanter från övriga delar av samhället: näringsliv, akademi, ideell och offentlig sektor.

– Men vi hoppas att alla partier känner att det här är en viktig agenda och kommer hit för att ta en selfie med ett mål som de själva väljer och sen sprider bilden i sociala medier. Det här är en långsiktig hållbarhetsagenda som går utöver partipolitiken och är oberoende av vem som sitter vid makten.

Selfie-kampanjen körs under hashtag #mittmål och tanken är att bidra till att målen blir mer kända. Nyligen visade nämligen en undersökning från biståndsorganisationen We Effect att sju av tio svenska inte känner till de nya FN-målen.

Bland dem som ändå känner till målen kunde färre än hälften uppge något konkret exempel bland målen.

Fyra av fem tillfrågade tror inte heller att det är möjligt att nå målen om att utrota hunger och fattigdom till år 2030. Unga är dock mer optimistiska om möjligheterna att nå målen än äldre personer som svarat på enkäten.

Det här är en långsiktig hållbarhetsagenda som går utöver partipolitiken och är oberoende av vem som sitter vid makten.

Mötesplatsen Sverige i världen ligger ett stenkast från Almedalsscenen och samlar ett 40-tal ideella organisationer, som kör seminarier hela veckan med start på söndagseftermiddagen.

Utöver seminarier visas även fotoutställningen #childmothers av fotograf Pieter ten Hoopen, om flickor som föder barn innan de själva hunnit fylla 15 år. Enligt Plan International, som står bakom utställningen tillsammans med FN:s befolkningsfond UNFPA, beräknas 5.500 flickor under 15 år föda barn – varje dag.

Det är inte första gången Sida tar det här greppet med en samlingsplats för frågor som rör Sveriges roll för utvecklingen i världen. Sverige i Världen arrangeras i Almedalen för femte året i rad. Speciellt för i år är däremot den särskilda fokuseringen på de nya globala utvecklingsmålen.

Sidas budget för aktiviteterna i Almedalen uppgår till 600.000 kronor.

Dessutom satsar myndigheten under året cirka tre miljoner kronor på projekt som organisationer och företag driver för att sprida kunskap om målen eller engagera människor i konkret arbete med något av målen.

Stödet kommer från de extra medel som Sida fått av regeringen för att öka kunskapen och engagemanget för Agenda 2030 i Sverige. Totalt rör det sig om elva miljoner kronor, som även gått till att bland annat producera en dokumentärfilm, ett samarbete med Kungliga tekniska högskolan (KTH), satsningen #Firstgeneration och själva lanseringen av Agenda 2030 i början av året.

Om. DN Global utveckling
  • Denna artikel publiceras på DN Global utveckling, en temasajt om FN:s nya globala utvecklingsmål som syftar till att skapa en hållbar utveckling på jorden.
  • Fler artiklar från DN Global utveckling hittar du på här.
  • Du kan också läsa mer om satsningen här.
  • Redaktionen för DN Global utveckling nås på globalutveckling@dn.se om du vill skicka nyhetstips eller inbjudningar till seminarier.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.