Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 11:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/thomas-frostberg-det-maste-vara-uber-enkelt-att-leva-hallbart/

Ekonomi

Thomas Frostberg: Det måste vara Uber-enkelt att leva hållbart

Bristerna i affärsetiken hos den snabbväxande taxitjänsten Uber har varit kända länge, så väl gentemot kunder som personal och konkurrenter. Trots upprepade ursäkter och löften om bättring kommer ständigt nya rapporter om osunda värderingar högt upp i organisationen.

Som hyfsat medveten konsument hade det därför varit rimligt att för länge sedan överge bolaget. Ändå har jag fortsatt åka med Uber. Anledningen är enkel: Deras system är enklare och fungerar bättre än konkurrenternas samtidigt som de är billigare än de traditionella alternativen. Alltså fortsätter jag klicka upp appen för att beställa en Uber, framför allt utomlands där deras system innebär att jag slipper hålla reda på var jag är, vilken snabbaste vägen är till målet – och inte minst: jag slipper ha kontanter eller tjafsa med taxichaufförer som vägrar ta kort.

Saken är bara att detta motsägelsefulla beteende inte bara gäller för min relation till Uber, utan stämmer in på de flesta av våra inköpstillfällen i vardagen. Vi väljer ofta de enkla och billiga alternativen, trots att mätning efter mätning visar att vi som konsumenter vill handla hållbart och rättvisemärkt.

Vi säger alltså en sak, men gör i praktiken tvärtom – samtidigt som vi skenheligt fortsätter kritisera företag som inte har ett hållbart produktsortiment.

Några som kan vittna om denna otacksamma situation är kaffebolagen. De har investerat stort i sina hållbarhetsprogram, men trots att eko-reko-kaffe bara kostar några kronor extra per paket fortsätter vi att köpa den billigaste sorten. Den sunkiga bismaken av bristande etik skakar vi snabbt av oss, eftersom kaffe blivit en av de mest prispressade och därmed främsta lockvarorna i livsmedelsbutikerna.

Vi säger att vi vill leva hållbart, men i slutändan är det plånboken som avgör.

Samma sak gäller för flygbranschen. Även om arbetsrätt och schyssta löner har seglat upp som en allt viktigare hållbarhetsfråga väljer även de mest upplysta konsumenterna Ryanair på sommarsemestern. Eftersom de är billiga. Det tvingar samtidigt seriösa aktörer som SAS och Norwegian att följa med i en etisk utförsbacke, kantad av märkliga anställningsavtal via utländska bolag som luktar lönedumpning och sämre arbetsvillkor lång väg.

Vi kan alltså predika vikten av hållbarhet bäst vi vill. Så länge alternativen är billigare eller enklare att köpa kommer det stora flertalet fortfarande att ta dem.

Så propaganda i all ära, om vi verkligen ska åstadkomma förändring räcker det inte med mer upplysta konsumenter – hållbart måste bli standard, inte ett tillval som vi betalar extra för.

Jag undrar vilken av de stora livsmedelskedjorna som blir först med att sätta de ekologiska och rättvisemärkta produkterna i centrum och samtidigt pressa priserna på dem så det inte finns anledning att välja något annat. Antar ni utmaningen Ica, Coop och Axfood?

Och av transportbolag som SAS och Norwegian, men även Avis och Hertz, önskar jag att klimatkompensation i fortsättningen ingår i priset, i stället för att vara något jag själv ska räkna ut och köpa till via tredjepartssajter med allt vad det innebär av extra tid och krångel.

Förutom att det blir enklare för alla konsumenter att då välja rätt per automatik är poängen att det också skulle uppstå helt andra volymer för hållbara produkter och tjänster, något som innebär skalfördelar och möjlighet att pressa priserna så att det på sikt inte ens behöver bli dyrare att handla eko-reko.