Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

”GM har velat bli av med Saab”

”Victor Muller ringde mig i morse och meddelade sitt beslut. Nu är det oåterkalleligt, jag har ingen chans längre, sade han till mig”, säger Lars Holmqvist, vd för den europeiska underleverantörsorganisationen Clepa.

Han tror att staten nu kommer att tvingas sälja bolaget i bitar för få ut så mycket som möjligt och täcka upp en del av skulderna.

– Jag skulle bli väldigt förvånad om någon skulle vilja ta över Saab, säger han.

Han vet inte vilka värden som finns att sälja.

– Det finns säkert köpare av maskiner och utrustning, men jag hoppas att det är svenska bolag som köper, så får skattebetalarna tillbaka en del i alla fall.

Klart är att rätten till logotypen och varumärket Saab går till försvarskoncernen Saab.

– Om någon skulle vilja köpa bolaget så avgör försvarskoncernen om de vill låna ut loggan. Så det finns inget värde i själva varumärket, säger Lars Holmqvist.

GM har gjort det omöjligt för Saab att hitta ett sätt att fortsätta, menar Lars Holmqvist, vd för den europeiska underleverantörsorganisationen Clepa.

– Det är bara att konstatera att GM inte ens velat titta på lösningar utan bara velat bli av med Saab. Det är den slutsatsen jag drar, säger han.

Lars Holmqvist har haft tät kontakt med Victor Muller det senaste halvåret, och han ser två tillfällen där det hade kunnat vända för Saab.

– Det ena är när allting var klart internt med Youngman och Pang Da och man bara skulle fullfölja det. Då åker Guy Lofalk till Kina och ställer till problem som gör att Pang Da hoppar av. Och det andra är nu, senaste veckan när de lyckats få ihop det igen. Då få GM information någonstans ifrån och tajmar ett uttalande perfekt så att det inte finns någon chans att reparera det före måndagen.

Vi har stöttat alla försök och skulle gärna ha fortsatt stötta ett försök att få i gång Saab igen, framhåller Lars Holmqvist.

– Men jag tror att det här är slutet, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.