Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Godstrafiken på järnväg kan bli del av SJ

Green Cargos Re-lok i Falun.
Green Cargos Re-lok i Falun. Foto: Peter Lydén / Green Cargo

Statliga förlustbolaget Green Cargo, som sköter godstrafiken på järnvägen, ska ses över. Regeringen öppnar för att slå ihop bolaget med SJ. Därmed kan gods- och persontrafik åter hamna i samma företag, som den var fram till 2001.

Regeringen vill minska godstransporterna på vägarna och flytta mer till järnväg och sjöfart. I den strategin spelar Green Cargo en nyckelroll. Men trots att det är högkonjunktur och full fart i de svenska exportbolagen har Green Cargo problem med lönsamhet och lämnar ingen utdelning till statskassan.

– Green Cargo har under ganska lång tid brottats med ekonomiska bekymmer, men bolaget är en strategisk tillgång för oss. När vi vill flytta transporter av gods från vägar till järnvägar måste infrastrukturen förbättras, säger näringsminister Mikael Damberg.

Näringsdepartementet ska därför göra en översyn av Green Cargos strategi och situation, både på lång och kort sikt.

– Vi drar inte slutsatserna på en gång, men skulle det visa sig att Green Cargo utvecklas bättre i samarbete med SJ kommer vi att överväga det, säger Mikael Damberg.

Ett tecken på den inriktningen är att regeringen flyttar SJ:s ordförande Jan Sundling till motsvarande position hos Green Cargo, där för övrigt Jan Sundling tidigare har varit vd.

– Han kan med sig erfarenheterna från SJ och den omställning man gjort där, kan sektorn och branschen och kan bädda för att tillsammans med regeringen göra en analys av läget, säger Mikael Damberg.

Skulle SJ och Green Cargo på sikt kunna vara ett sammanslaget bolag?

– Vi börjar inte där, vi börjar med översynen. Men vi utesluter det inte, säger Mikael Damberg.

Att näringslivet inte använder järnvägen mer för sitt gods beror på att det ofta är dyrare än vägtransport, men framför allt på att företagen inte litar på att godset kommer fram i tid. Det beror i sin tur ofta på problem med själva järnvägen, som är Trafikverkets ansvar.

– Vi gör samma analys och därför satsar vi mer på underhåll och infrastuktur, men det finns fortfarande ett ansvar för respektive bolag att göra sitt yttersta. Trots att SJ haft liknande problem med nedrivna kontaktledningar och annat har man kunnat vända utvecklingen, säger Mikael Damberg.

Läs mer: Regeringen skärper krav på SJ

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.