Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 16:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/goteborgs-posten-far-ny-huvudagare/

Ekonomi

Göteborgs-Posten får nya ägare – norskt bolag med i affären

Norska Polaris Media blir ny huvudägare för Göteborgs-Posten. Foto: Frida Winter/TT

Stampen Media, Göteborgs-Postens ägare, får nya ägare. Det är norska Polaris Media, svenska NWT Gruppen och VK Media som går ihop och blir Stampens nya huvudägare – för knappt 160 miljoner kronor. 

Rätta artikel

Tillsammans går de tre aktörerna ihop i ett konsortium, PNV Media, som förvärvar 51 procent av Stampen Media genom en riktad nyemission om 60 miljoner kronor samt förvärv av existerande aktier. Det gör PNV till ny huvudägare i bolaget.

”Genom partnerskapet kan Stampen Media öka utvecklingstakten och utnyttja synergierna av att vara en del av en större koncern, som ligger långt fram i digitaliseringen av mediemarknaden”, skriver Stampen i pressmeddelandet.

Största ägare i PNV blir den norska, Schibsted-ägda, mediekoncernen Polaris med 70 procent. Resten fördelas mellan NWT Gruppen och VK Media. NWT gruppen ger bland annat ut Nya Wermlands-Tidningen, och VK Media ger ut Västerbottenskuriren och Folkbladet. 

– Stampen Media har gjort en spännande resa och är i dag ett stabilt bolag med duktiga medarbetare och starka mediehus. Det här är en strategisk och långsiktig investering för oss och vi ser fram emot att leda och utveckla mediemarknaden tillsammans, säger Per Axel Koch, koncernchef i Polaris Media, i pressmeddelandet.

Enligt Göteborgs-Posten uppgår köpeskillingen i knappt 160 miljoner kronor. Stampen har förutom Göteborgs-Posten även titlar som Bohusläningen, Hallands Nyheter, Hallandsposten, TTELA och Strömstads Tidning. 

Antalet digitala prenumeranter i Stampen uppgår i dag till 60.000. Totalt har Stampen Media 200.000 prenumeranter i tidningar och digitalt. 

Den norska mediekoncernen Polaris är börsnoterad och består av 45 mediehus, främst med verksamhet i Norge men även några i Sverige. 

PNV Media var tidigare i år med i kampen om att köpa den svenska lokaltidningskoncernen Mittmedia. Den blev inte av, i stället var det Bonnier News tillsammans med norska Amedia som tog hem budgivningen. 

Läs även: Total omritning av den svenska dagstidningskartan

Läs även: Björn af Kleen: Tidningsbaronernas sista strid