Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 04:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/gotthardbastunneln-tar-over-som-langsta-tagtunneln/

Ekonomi

Gotthardbastunneln tar över som längsta tågtunneln

Bild 1 av 4 Ett av tunnelrören i snart invigda Gotthardbastunneln.
Foto: Hannes Ortlieb / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)
Bild 2 av 4 Karta byggd på satellitfoto från Nasa. Överst i bild ses Zürich, längre ner Erstfeld och Bodio i Schweiz, orterna vid tunnelns båda mynningar. Till vänster är Sankt Gotthardstunneln märkts ut, linjens gamla järnvägstunnel och invigd 1882.
Illustration: Nasa och Cooper.ch / Wikimedia
Bild 3 av 4 Östra tunnelröret under konstruktionsperioden. Året är 2006.
Foto: Nasa och Cooper.ch / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.5)
Bild 4 av 4 På tur med ett ångloksdrivet jubileumståg. Här passeras Pollegio, strax söder om södra tunnelmynningen.
Foto: Lord Koxinga / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Om en vecka tar Gotthardbastunneln över positionen som världens längsta järnvägstunnel. 57 kilometer järnväg, fördelat på två spår i varsin tunnel, har under 17 år tagit form under Alperna. Tunneln sträcker sig mellan småstäderna Erstfeld och Bodio i Schweiz.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in