Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 08:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/gudar-pa-toalettlock-ledde-till-storm-mot-amazon/

Ekonomi

Gudar på toalettlock ledde till storm mot Amazon

Foto: Richard Drew/AP

Amazon har hamnat i en kritikstorm på sociala medier efter att det uppmärksammats att e-handelssajten sålt artiklar som toalettlock och badrumsmattor med avgudabilder från hinduismen.

Rätta artikel

Taggen ”bojkotta Amazon”, som fungerar som ett tema på sociala medier, nådde så pass vid spridning på torsdagen att den var en av de mest postade trenderna i Indien.

Under taggen uppmärksammades inte bara artiklar med hinduiska gudar utan också religiösa tecken, texter och bilder från andra religioner.

En strid ström konsumenter publicerade bilder i sociala media-flödet där de avinstallerar appen, avbryter beställningar från plattformen och vänder Amazons logotype upp och ned för att gestalta sin besvikelse.

Amazon har runt 30 procent marknadsandel i Indien, enligt en analys från Citi. Det är en lika stor andel som närmsta konkurrenten Flipkart, som har Walmart som majoritetsägare.

Indien är en av världens snabbast växande e-handelsmarknader och Amazons andel beräknas vara värd strax under 20 miljarder dollar. Under 2020 väntas sektorn omsätta 202 miljarder dollar.

Läs även: Amazon dubblade vinsten