Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Gudrun Sjödén återtar fullt ägande i sitt modeföretag

Gudrun Sjödén är modeskaparen och grundaren till företaget med samma namn.
Gudrun Sjödén är modeskaparen och grundaren till företaget med samma namn. Foto: Nicklas Thegerström

Investmentbolaget Ratos säljer hela sin ägarandel, motsvarande 30 procent av Gudrun Sjödén Group, tillbaka till modeskaparen. Detta innebär att företagets vd och grundare, 77-åriga Gudrun Sjödén återtar fullt ägande i bolaget.

Efter två års ägande har Ratos tecknat avtal om att sälja samtliga aktier. Det bygger enligt Ratos vd Jonas Wiström på ett gemensamt beslut från båda parter.

Ratos får cirka 225 miljoner kronor i samband med försäljningen. Det här ska enligt Wiström bero på en ny strategisk inriktning sedan juni i år, där man har beslutat att arbeta mer långsiktigt med de bolag man innehar.

Jonas Wiström tycker att samarbetet med grundaren har varit bra.

Varför säljer ni i det här läget?

– Vi har kommit fram till att vi tycker att Gudrun Sjödén inte är ett bolag som vi ska behålla länge. Det handlar egentligen om hur vi vill använda och fördela tid, kapital och resurser.

Var det inte tillräckligt lönsamt?

– Jag tycker att Gudrun Sjödén har en ganska bra lönsamhet. Men vi är långsiktiga investerare och ser framåt på var vi kan använda våra resurser på bästa sätt. Det är en samlad bedömning av många kriterier som har gjort att vi tagit det här beslutet.

Är ni nöjda med försäljningen?

– Ja absolut, tittar man till den avkastning vi har haft under de här åren vi varit delägare så ligger den genomsnittliga årliga avkastningen 18 procent. Det tycker vi är en bra affär.

Hur har företaget utvecklats under de år ni har varit delägare?

- Vi har haft en positiv resultatutveckling och investerat i organisationen och digitaliseringen. Man ska ha klart för sig att en stor del av Gudrun Sjödéns försäljning, cirka 65 procent sker i dag via näthandeln.

Vad blir Ratos fokus nu?

– Vi har tolv andra bolag att fokusera på som vi ska gå igenom och titta över vad vi ska fokusera på framöver.

Hur ser du på framtiden för Gudrun Sjödén?

– Vi tror att Gudrun Sjödén kommer att utvecklas väl även med henne som ensam aktieägare framöver. Gudrun är ett starkt varumärke och det finns många positiva faktorer med företaget. Det var ett välskött företag redan när vi kom in i det och vi tycker att vi har utvecklat bolaget ytterligare. Jag tror att de har alla förutsättningar att fortsätta och vara framgångsrika på den här marknaden.

Sjödén vill inte kommentera försäljningen.

Fakta.Gudrun Sjödén Group

Ett internationellt designföretag med unik färgstark design och tydlig hållbarhetsprofil, startades 1976 av Gudrun Sjödén. Företaget drivs fortfarande med Gudrun Sjödén som aktiv huvudägare, vd och chefsdesigner.

Källa: Ratos

 

Fakta.Ratos

Ratos är ett riskkapitalbolag som köper, utvecklar och säljer medelstora onoterade företag i Norden. Målet är att skapa högsta möjliga avkastning på företagen man jobbar med. Ratos äger bland annat växtvaruhuset Plantagen.

Källa: Ratos

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.