Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Halloween - en guldgruva för handeln

Till helgen är det återigen dags att spöka ut sig och efter bästa förmåga skrämma slag grannar och bekanta. Den amerikanska traditionen med gastar och lösviktsgodis har sedan många år vuxit sig allt starkare i Sverige. Men halloween är också en viktig helg för handeln.

Den svenska halloween-handeln växer för varje år i och med att allt fler svenskar firar den amerikanska högtiden.

– För fem år sedan omsatte handeln inför halloween en miljard kronor och sedan dess har det definitivt skett en ökning. Vi vet inte exakt hur mycket pengar det rör sig om, men för vissa branscher kan halloween till och med vara avgörande, säger Lisa Burden, näringspolitisk expert på Svensk handel.

För skämtbutiken Buttericks är halloween den viktigaste helgen på hela året. En tredjedel av all försäljning sker under de två veckorna innan halloween.

– Halloween är utan tvekan den största helgen för oss - och så har det varit sedan 1990, säger Bengt Olander, vd på Buttericks.

Halloween kom till Sverige på allvar under början av 90-talet. 1989 började Buttericks importera halloween-dekorationer och utklädnader från USA. Året efter kontaktade Hard Rock Café Buttericks och ville hålla en halloweenfest.

– Man kan nog säga att det var när vi anordnade den där festen som halloween kom till Sverige på riktigt, säger Bengt Olander, vd på Buttericks.

För varje år sedan dess har försäljningen av maskeradkläder och utsmyckningar till halloween ökat.

– För varje år som gått har vår omsättning ökat - trots att vi fått större konkurrens. Förut var vi i stort sett ensamma på marknaden, säger Bengt Olander, vd Buttericks

Bengt Olander märker också att svenska halloween-firare tar helgen på allt större allvar.

– Vi ser att folk lägger allt mer pengar på sina utstyrslar. Vi ser också att det bli vanligare att man gör sina egna kostymer. Under många år har vi sålt mer och mer av smink, peruker och andra tillbehör. Men även våra professionella utstyrslar säljer allt bättre - alltså dräkter som hade kostat flera tusen att köpa, säger han.

Som traditionen bjuder ökar försäljningen av pumpor under halloween, men det är kanske framförallt också en helg när vi äter betydligt mer godis än vanligt. Enligt Candyking, som är Sveriges största leverantör av lösviktgodis ökar deras försäljning med 70 procent vilket gör halloween till den näst viktigaste helgen efter påsken.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.