Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-22 05:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/hamnstrejken-ar-avblast/

Ekonomi

Hamnstrejken avblåst – avtal undertecknat

Hamnarbetarförbundet har många medlemmar i containerhamnen i Göteborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

När bara timmar återstod till den utlysta hamnstrejken kunde parterna nå en överenskommelse. Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar har slutligen tecknat ett andrahandsavtal, efter flera decennier av osämja.

Rätta artikel

Förhandlingarna drog ut på tiden men till slut enades parterna. Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot på Svenska Hamnarbetarförbundet säger att förhandlingarna hade låst sig kring tre skrivningar i det föreslagna andrahandsavtalet. 

När medlarna lade fram ett förslag som strök den avtalspunkt som skulle begränsa fackförbundets rätt att organisera sig lokalt, kunde man enas.

– Förhandlingen gällde rätten att teckna lokala avtal, och våra begränsade möjligheter att delta i lokala förhandlingar, vid 17-tiden meddelade man att våra krav har godtagits, säger han.

Hamnarbetarförbundet får nu rätt att organisera sig lokalt, vilket innebär att de bland annat får rätt att utse skyddsombud på arbetsplatser.

Andrahandsavtalet som nu tecknats mellan Svenska Hamnarbetarförbundet och Sveriges hamnar innebär att arbetsvillkoren för alla hamnarbetare även fortsatt kommer regleras i det kollektivavtal som Transportarbetareförbundet förhandlat fram, men att Svenska Hamnarbetarförbundet får ett eget avtal, och därmed kommer kunna delta i lokala förhandlingar.

Slutförhandlingarna ägde rum i Svenskt Näringslivs lokaler i Stockholm

– Vi har suttit i samma båt i åtta timmar nu, det här är en sådan lättnad, säger Erik Helgeson.

Han är märkbart lättad över att fackförbundet inte behövde ta till de stridsåtgärder man varslat om, och att strejken blåsts av. 

– Vi måste kabla ut det här så att alla våra medlemmar vet om att det är produktion som vanligt som gäller, även efter midnatt, säger han.

– Sen måste vi etablera en vanlig kontakt igen på arbetsplatserna, efter en situation med mycket slitningar, men jag tror att det är möjligt.

Erik Helgeson tycker att avtalet är en stor framgång för fackförbundet.

– Jag är lite tagen för jag vet hur många medlemmar som har offrat så mycket de senaste veckorna, och i vår historia, för att vi skulle kunna uppnå detta, säger han.

Även Joakim Ärlund, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, säger att han är nöjd, både med innehållet och att de utdragna förhandlingarna är avklarade.

– Vi tycker att andrahandavtalet är bra eftersom vi nu får fredsplikt med Hamnarbetarnas medlemmar vilket vi inte har haft tidigare. Vi är naturligtvis också nöjda med att alla konfliktåtgärder är avbrutna, nu kan vi fokusera på framtiden i hamnbranschen, säger han till DN.

Enligt honom är det viktigt att poängtera att andrahandsavtalet som nu är påskrivet inte förändrar de faktiska arbetsvillkoren eller regler som redan finns på plats.

– Andrahandsavtalet innebär att arbetsvillkoren för alla hamnarbetare är oförändrade och regleras av vårt kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, som är det först tecknade avtalet i branschen

Han säger att han inte anser att Sveriges Hamnar blev en förlorare i förhandlingarna med Hamnarbetarförbundet.

– Vi har inte gett upp någonting, det enda som förändrats är att vi gjort redaktionella ändringar i den text som beskriver rättsläget, säger han.

DN har sökt Transportföretagens vd Mattias Dahl för en kommentar.

”Andrahandsavtalet innebär att den flera decennier långa konflikten med Hamnarbetarförbundet är löst. Vi har nu fredsplikt med Hamnarbetarförbudet. Hamnarbetarförbundets strejker är avblåsta och arbetet i hamnarna kan återgå till det normala”, skriver han i ett pressmeddelande.