Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Handeln 2017: Köpcentrumen tappar mark till e-handeln

Vikande siffror för köpcentrum. Arkivbild.
Vikande siffror för köpcentrum. Arkivbild. Foto: LEIF R JANSSON / TT

Försäljningen i landets köpcentrum har ökat kraftigt flera år i rad. Nu stagnerar den dock, visar färska siffror. Och det är inget hack i kurvan, utan början på ett trendbrott, enligt handelskonsulten Tobias Rönnberg.

När 2017 går in i sina sista intensiva konsumtionsveckor presenterar analysföretaget HUI Research sin utsikt för hur året som helhet ska sluta. Det som många anar finns nu i ekonomiska prognoser: e-handeln tar försäljning från landets köpcentrum.

I HUI Researchs rapport framgår att försäljningen i landets köpcentrum kommer att öka med blygsamma en procent i år. Förra året var ökningen fem procent.

Räknar man bort restauranger och annan service som finns i köpcentrumen, blir ökningen än mindre: 0,5 procent.

– Jag tror på fortsatt tillväxt något år till framöver, men den är svag och kommer att drivas mest av restauranger och annan service, säger Tobias Rönngren, konsult hos HUI Research.

För så kallade handelsområden, som Kungens Kurva i Stockholmsområdet och Väla i Helsingborg, spås försäljningen öka med tre procent, vilket är lika mycket som under 2016.

– I handelsområdena har branscher som bygg och möbler gått väldigt bra och dessutom finns några nyetableringar som driver upp siffrorna, säger Tobias Rönngren.

Sammantaget betyder det att de externa handelsområdena i år kommer att behålla sin andel av försäljning medan köpcentrumen och kategorin övriga fysiska butiker tappar andelar till e-handeln.

Men på sikt har handelsområdena inte lika lätt att hävda sig gentemot e-handeln som köpcentrumen har, anser Tobias Rönngren, och pekar bland annat på att i externhandeln är flera fastighetsägare inblandade. Då är det svårare att komma överens om en övergripande strategi för att till exempel ändra butiksmix, infrastruktur eller marknadsföring.

Tobias Rönngren tror att det dröjer till mellan 2020 och 2025 innan e-handelns mer synliga effekter märks i handelsområdena.

– Sporthandeln har runt nio procent på nätet, för möbler och bygg är det ännu bara enstaka procentenheter. Men de växer snabbt och det gör även mat på nätet, konstaterar han.

I kombination med att konsumenter generellt allt mer värdesätter sin tid leder det till ändrade köpmönster.

– Kommer vi verkligen att ta bilen ut till ett externt handelsområde om tio år? Släpa barn och hund in i butiken, stå och packa varor i en kundvagn, ut igen och ha bränt tre timmar en lördag som vi gör i dag? Jag tror kanske inte att det bli fallet, säger Tobias Rönngren.

Han tror snarare att försäljningen mattas av. I stället handlar det om när nedgången börjar, vilket han spår blir framemot 2025

Vad som händer med just matinköpen på nätet blir avgörande för hur snabbt skiftet sker. I dagsläget åker kunder till de externa områdena alla dagar i veckan just för att köpa dagligvaror.

– Stormarknaderna är fortfarande hjärtat i många handelsområden. När livsmedelshandeln flyttar över på nätet kommer vi se den stora effekten.

Tobias Rönngren tror att framöver måste en del köpcentrum stänga och vissa handelsområden kommer att få problem.

– Men det blir ingen massdöd, säger han.

För handelsområdenas fortlevnad tror han att det blir fler lösningar liknande det som nu händer vid Backaplan i Göteborg och i Barkarby norr om Stockholm. Där byggs kontor och bostäder och områdena utvecklas till egna stadsdelar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.